Hur gör man för att bli av med rädslor som verkar helt onaturliga?
Jag är en tjej med en ganska så problematisk bakgrund och har vistats på psyk/bup till och från i ca 2 år nu.
Jag har redan diskuterat och försökt exponera mig för detta med olika psykologer och även mina föräldrar, men min skräck finns fortfarande kvar. Jag är onaturligt rädd för att tvättmaskiner följer mig upp för trappan, det är en skräck jag verkligen fruktat för sedan jag var 6 år och kan inte komma till bukt med varför jag är så otroligt rädd för det. Även att någon lagt in en docka under min säng som kommer att greppa mig i benet och dra mig ner under sängen. Jag har flera sådana rädslor som jag får många psykoser av, och ingen kan riktigt ta mig på allvar.
Jag kan förstå det eftersom det låter helt onaturligt. Kort sagt:
Men vad ska man göra för att bli av med rädslor för saker som är helt ONATURLIGA?
Emelie

BUP svarar:
Hej Emelie!
Rädsla är ju rädsla vare sig man vet att något är på riktigt eller ej. Du säger att du varit rädd för tvättmaskiner sedan du var sex år och att rädslan fortsätter. Och att du är rädd för annat också. Jag tänker att man kanske visst tar dig på stort allvar eftersom du varit i kontakt med BUP sedan två år. Det är väl för att hjälpa dig, men kanske du fortfarande är rädd? Och att du tyvärr inte fått hjälp med all rädsla trots exponeringar och behandling.
Finns det något du varit med om som du ännu inte berättat om? Jag tycker att du ska fortsätta tala med dina behandlare, fortsätta berätta om din oro och be din behandlare tala med dig om hur hen ser på det som du kallar psykoser. Jag tycker det är jättebra att du kämpar för att få hjälp och för att förstå vad det är du är med om! Så önskar jag dig väldigt mycket att din rädsla minskar och försvinner!