Hjälp mot social fobi?
Hej BUP,
Jag är en kille på 16 års åldern och började bygga upp social fobi för cirka 3-4 år sedan, kan inte minnas riktigt. Jag visste inte vad som var fel på mig tills att jag läste en artikel om social fobi. Nästan allt som stod där passade in på det jag hade upplevt.
Min socialfobi har alltid varierat, ibland kan jag få panikattacker och ibland så är jag helt vanlig och mig själv. Efter panikattackerna så lider jag av depression, har haft självmordstankar men självmord är inget jag skulle göra. Jag vill kunna prata med främmande människor och säga det jag vill men det är väldigt svårt. Mina betyg i skolan har också försämrats eftersom att jag har skolkat på de lektionerna vi har haft muntliga presentationer. Jag kan inte få något arbete gjort i skolan eftersom att jag koncentrerar mig dåligt på lektionerna och när jag kommer hem så gör jag en "verklighets flykt" genom att kolla på t.ex. filmer, det får mig att glömma det dåliga. Och ingen vet om att jag lider av socialfobi eftersom att det verkligen är pinsamt att berätta om det.
Jag har kollat runt på nätet och har sett att man kan bli "frisk" från socialfobi genom:
1. Medicin
2. Kognitiv Beteende Terapi(KBT) Hjälp mot Socialfobi? Eftersom att jag är stark emot mediciner så ser jag KBT som ett bra alternativ.
Jag har kollat upp hur mycket KBT kan kosta och det passar verkligen inte till det ekonomin jag nu lever med. Skulle vara jätte tacksam om det finns något ni kan göra, tar emot all hjälp. Tack!
Anders

BUP svarar:
Hej Anders och tack för ditt brev!
Det låter som om du är väl medveten om dina svårigheter och dess omfattning och du har kollat upp möjligheter till att få hjälp. Bra, det tycks som om du är väldigt motiverad till att göra en förändring.
Precis som du skriver är en av de mest framgångsrika metoderna kognitiv beteendeterapi (KBT) och ibland medicinering med antidepressiva läkemedel, tillsammans eller var och en för sig. Men för att något hjälper bra för många behöver det inte betyda att det är bäst för alla. I varje enskilt fall behöver en professionell behandlare ställa diagnos och tillsammans med den som vill ha hjälp komma fram till vilken behandling som passar just den personen bäst.
Du kan få hjälp på din närmaste BUP-mottagning och du behöver inte oroa dig för kostnader för det är gratis. Du kan ringa själv eller be en förälder om hjälp med att kontakta BUP och berätta om dina problem. Du har inget att skämmas för, på BUP vet vi att många känner som du och att det går att hitta sätt att komma ifrån det. Hjärtligt lycka till!