Hjälp, min kompis mår dåligt!
Hej.
Jag har panik. Min kompis mår jättedåligt och jag vet inte var jag ska vända mig. Hon håller på att bryta ihop, fixar inte skolan, har en psykiskt sjuk bror och gick igenom en våldtäkt i våras. Hon har gått till både kurator och psykolog på vår skola men ingenting har hjälpt. Jag hänvisade till Ungdomsmottagningen men hon kommer aldrig dit. Vad ska jag göra? Jag är jätteorolig och hon skickar alltid ut signaler som rop på hjälp genom hennes blogg, genom sms till mig och statusuppdateringar på Facebook. Det är verkligen tydligt att hon behöver hjälp. Jag är jätteorolig och vet inte vad jag ska ta mig till. Tänk om det snart är försent. Jag har verkligen försökt prata med henne miljontals gånger men jag kan inte de rätta orden, det måste en vuxen människa hjälpa henne med - jag kan bara bidra med att vara hennes bästa vän. Snälla, hör av er så fort ni kan. Jag mår jättedåligt.
Julia

BUP svarar:
Hej!
När en kompis mår dåligt är det normalt att vilja hjälpa till, men som du skriver kan du inte göra mer än att vara en bra vän. Istället är det upp till de vuxna att se till att din kompis får den hjälp hon behöver. Kanske kan du prata med dina föräldrar för att få stöd? I så fall kan dina föräldrar kontakta kuratorn på skolan eller din kompis föräldrar. Är det svårt att prata med dina föräldrar om detta föreslår jag att du går direkt till kuratorn. Där kan du även själv få hjälp att hantera oron över din kompis. Det är viktigt att du inte glömmer bort dig själv och hur du mår. Lycka till!