Hjälp, min kompis lider av både bulimia och depression
hej. jag har en kompis som jag verkligen måste hjälpa. jag är den ända hon kan prata med, så jag känner att jag har ett stort ansvar eftersom att det bara är jag som vet om det här. men hon går och spyr efter varje måltid hon äter, och när hon äter så hets-äter hon. hon har jätte dåligt självförtroende. hon har självmordstankar. hon mår väldig dåligt och är djupt deprimerad, hon har också skärt skig själv på benen förut. vi har gjort tester på datorn som visar att hon lider både av bulimia och depression. BEHÖVER HJÄLP FORT!!!
hanna

BUP svarar:
Hej Hanna och tack för ditt brev!
Det låter verkligen som att din kompis mår dåligt och det kan vara mycket jobbigt att stå på sidan om och vilja hjälpa någon man tycker om. Att du skriver till oss med din fråga är ett bra första steg; som du skriver är det ett stort ansvar att vara den enda som känner till hur din kompis lider.
Det bästa du kan göra nu för din kompis är att hjälpa henne skaffa hjälp. Och då menar jag från någon vuxen person. Det du beskriver är allvariga problem som är allt för stora för att ni ska kunna lösa dem på egen hand. Jag tycker ni tillsammans ska prata med kuratorn eller skolsköterskan. Hen kan då ta ansvaret att se till att din vän får den hjälp hon behöver. Du kan självklart fortfarande finnas vid hennes sida och stötta genom att lyssna, peppa och se till att hon kommer ut på en promenad då och då. Genom att fortsätta vara en mycket god vän. Lyckat till!