Helt inne i mörkret
Hej! Jag vet inte vad jag ska ta vägen, jag har den jobbigaste perioden någonsin i mitt liv. Jag har ingen ork, glädje eller lycka alls. Det är så här, skolan börjar nästa vecka och jag vet inte hur jag ska göra då. Jag mår alldeles för dåligt för att kunna fokusera på skolan.
Jag är femton år, medans mina vänner funderar på vilken linje och vilket gymnasie dom ska gå så är jag fast i tankarna om jag ens vill vara i livet... Hur ska jag kunna veta vad jag vill när allt jag kan tänka på vägen ur livet?
Jag har förlorat mig själv helt, har hamnat längst ner på botten. Jag kan inte ta mig upp. Jag är helt inne i mörkret, i självmordstankarna. Snälla hjälp mig... Hur ska jag göra, vad ska jag göra? Var finns ljuset?

BUP svarar:
Hej! Vad bra att du skriver till oss. Att du skriver och frågar vad du ska göra betyder faktiskt att du vill ha hjälp och att du vill må bättre trots att du känner att det är tungt just nu. Oftast har man självmordstankar för att man vill sluta att må dåligt och det finns faktiskt hjälp att få. Jag kan inte låta bli och undra om skolan fungerat innan. Om den gjort det så kanske skolan kan hjälpa dig att må bättre igen. Har det funnits andra saker som har fungerat om som tidigare gjort dig glad och gett dig energi? Ibland kan det vara så att man ska göra de sakerna som har fått en att må bra innan, även om man inte har lust och ork. Det kan vara ett knep för att väcka den lust och ork som man förlorat. Sen tycker jag att du ska berätta hur du faktiskt har det för någon vuxen. Jag vet inte riktigt hur din relation till dina föräldrar ser ut och om det går att prata med dem. Hur är din skolkurator? Är det en juste person och kan du prata med honom eller henne? Du kan själv om du vill kontakta ungdomsmottagningen (www.umo.se) för råd eller för att boka tid. Ljuset finns och du kommer att se det lite längre fram. Tappa aldrig hoppet! Lycka till.