Har tvångstankar och andra sjuka tankar som förstör min vardag
Hej!
Jag har sen ett par månader tillbaka haft problem med vad jag tror är tvångstankar och andra sjuka tankar.
Jag får för mig en tanke tillexempel att någon närstående ska avlida. Tanken gör mig kallsvettig och tanken utformas som att det är det jag vill. Men det är såklart inget jag vill! Jag måste då svara med ett "meddelande" tillbaka till min tanke att jag inte vill att detta ska hända och så så försvinner tanken för några sekunder. Värst är om man tex håller i något man ska ställa undan och får den där tanken då kan jag inte släppa saken förräns jag sagt denna ritualen i mitt huvud. Jag tror detta beror på att jag är väldigt rädd att förlora någon mer närstående men detta beteende förstör min vardag och jag orkar inte med dessa tankar. Jag har fler tvånghandlingar men denna är nog den värsta snälla hjälp hur ska jag göra?
Kille 17 år

BUP svarar:
Hej!
Ditt bekymmer med jobbiga och ovälkomna tankar är en ganska vanlig orsak att söka hjälp på BUP. Det finns många frågor och svar att läsa här på BUP.nu om tvång och hur man kommer tillrätta med det. Precis som du skriver kan återkommande tankar om att någon närstående ska skadas handla om ens oro för att det ska hända.
Alla får sådana tankar då och då. Det är först när de ständigt återkommer och börjar störa ens liv som man kan börja prata om tvångstankar. Eftersom det är jobbigt att ha den typen av tankar försöker ens psyke hitta en lösning på kort sikt som ska ta bort tanken, som i ditt fall någon typ av mottanke eller handling. Problemet är bara att den kortsiktiga lösningen, på sätt och vis bekräftar för oss själva att tankarna behöver lösas på något sätt, vilket gör att de snabbt kommer igen.
På BUP skulle du kunna få hjälp med kognitiv beteendeterapi där du kan få lära dig att både stå ut med jobbiga tankar, och att gå emot dem och pröva hur realistiska de är på olika sätt. Det finns bra stöd för att den typen av behandling verkligen hjälper. Ibland kan man nå snabbare resultat genom att lägga till medicinering till KBT:n.
I ditt brev skriver du att det är ordentligt jobbigt för dig, så jag tycker att du ska söka hjälp på din BUP-mottagning.