Har svårt att somna på kvällen
jag har jättesvårt att somna på kvällen och därför oxå svårt att vakna på morronen och då kommer jag försent ganska ofta. hur ska jag göra för att somna på kvällen och vakna rätt tid på morronen?

BUP svarar:
Hej. Det här är ett jobbigt problem som du delar med många. Man kan inte bestämma sig för att somna men det går att skapa bra förutsättningar för att sova. Det betyder att sömnen påverkas mycket för hur man lever. Det finns en hel del kunskap om det här och man kan hitta tips om hur man skall göra för att få en bra sömn om man söker på ordet sömnhygien på nätet. För att kunna svara på din fråga måste man veta hur du gör på kvällen, om du ser till att det finns bra förutsättningar för att somna. Stressar du ner i god tid, undviker du att äta och dricka tex Cola innan, vet du när du borde somna för att få tillräckligt många timmars sömn? Detta är några av de frågor man måste ha svaret på för att kunna hjälpa dig. Du kan läsa mer på: http://www.umo.se/Kroppen/Somn/ På Vårdcentralen kan de också hjälpa dig att hitta bra sömnrutiner om du vill söka hjälpa någon annanstans än på nätet.