Har jättesvårt att koncentrera mig
Hej BUP!
Jag är en tjej som går i 7an som har jättesvårt att koncentrera mig, vilket verkligen har blivit ett stort problem. I skolan brukar jag i princip inte få något gjort alls. Jag kommer liksom aldrig igång. Visst försöker jag men det är inte lätt. Sen är det ofta annat som distraherar mig. Jag kan ha en massa tankar i huvudet som liksom tränger bort tankarna och fokuset på uppgiften. Eller så kan jag istället sitta och lyssna på vad några snackar om och inte kunna sluta fokusera på det, eller så sitter jag och kollar ut genom fönstret. Jag brukar också sitta och snacka med mina vänner istället. Om inte personen har tid att prata (för att han/hon måste jobba) kan jag bara sitta rakt upp och ner och inte göra nånting, eller hålla på med nåt sudd eller nåt. Ibland lyckas jag dock komma igång men då funkar det bara ett litet tag för sen blir jag för rastlös och då börjar jag typ "springa runt" istället. Detta gör att jag nästan aldrig hinner klart med det jag ska under skolveckan.
Jag har även samma problem hemma och hos kompisar. Om vi t.ex suttit stilla hemma hos någon ganska länge kan jag liksom få en "kick" helt plötsligt och bara springa runt.
Hemma så skjuter jag antingen upp läxor och sparar dem till sista kvällen eller så försöker jag komma igång med dem men det går inte. Och när jag inte kommer igång tröttnar jag snabbt och då gör jag något annat istället. Jag är väldigt dålig på att planera min tid vilket gör att jag ofta kommer för sent (och får stressa) och glömmer göra läxorna. Allt detta gör att jag kommer efter i skolan och när vi har prov har jag ofta inte pluggat tillräckligt mycket för att jag har planerat dåligt och inte kunnat koncentrera mig hemma eller i skolan.
Det har varit så här ganska länge fast det känns som att det har blivit värre nu. Innan kändes det inte riktigt som något större problem. Jag minns inte riktigt när det började men jag har för mig att jag började tänka på det i fyran eller något sånt, men jag har även haft lite svårt att fokusera redan i lågstadiet.
Jag har även problem med sömnen vilket jag har haft hela livet. Har ganska svårt att slappna av och det kan ta flera timmar att komma till ro. Mina föräldrar märker att jag har väldigt svårt med koncentrationen men de vet inte hur de kan hjälpa mig.
Orolig

BUP svarar:
Hej Orolig!
Du beskriver tydliga symtom för koncentrationssvårigheter. Det låter som att dessa svårigheter nu börjar hindra dig i ditt skolarbete och kanske kan det vara så att du behöver särskild hjälp för förbättrad koncentration?
Koncentrationssvårigheter kan bero på olika saker. Exempelvis kan man ha varit med om något otäckt som har skrämt en eller som har gjort att man mår väldigt dåligt. Man kan då få svårt att sova och att vara uppmärksam på dagarna. Koncentrationssvårigheter kan också bero på att man har en nedsatt förmåga att koncentrera sig i samma utsträckning som andra kan. Det är då också vanligt att man har en inneboende rastlöshet eller är överaktiv och att man lätt hinner göra saker innan man har hunnit tänka efter, eller har väldigt svårt att utföra exempelvis skolarbete och läxor.
Vad dina koncentrationssvårigheter beror på, kan jag inte svara på. Men du kan få hjälp att ta reda på det med hjälp av en utredning. Det huvudsakliga syftet med en utredning är alltid att kunna få svar på vilket behov av hjälp och stöd som du har. Innan det blir dags för en utredning är det viktigt att du, tillsammans med dina föräldrar, tar upp dina koncentrationssvårigheter med dina lärare, så att de förstår hur du har det och att du kan behöva stöd och extra hjälp.
En utredning kan exempelvis göras på BUP eller på Barnläkarmottagning. Där kan de hjälpa er med att ta ställning till om en utredning behövs göras, eller om du kan få annan hjälp för dina koncentrationssvårigheter. Lycka till!