Har jag fått en felaktig Asperger-diagnos?
Hej!
Jag började att gå på BUP för 4½ år sedan pga. mitt beteende. Jag fick göra några tester där dem kort därefter beslutade att jag har Aspergers Syndrom, men jag slutade att gå där för tre år sedan för att jag kände mig inte normal när jag gick där och blev deprimerad för det. Depressisonen försvann efter en kort period och jag började att må mycket bättre. Nu för någon vecka sedan så sökte jag på Aspergers Syndrom på internet och kollade på kriterierna. Då insåg jag att jag inte uppfyller några kriterier alls längre som verkligen pekar på Asperger Syndrom. Det kanske bara var en fas som jag var i då när jag började att gå där.
Sedan upptäckte jag också att man märker diagnosen i en tidig ålder, men så som jag och mina föräldrar minns så var jag väldigt glad och utåtriktad tills jag började bli mobbad i femman som då leder till mitt konstiga beteende som jag fick. Finns det någon möjlighet på om man kan ta reda på att man har blivit fel diagnotiserad?
PS: Jag tror inte jag var helt ärlig på det där pappret man skulle kryssa i en massa saker för att jag visste vad dem var ute efter. Samma sak med leksakerna, jag visste precis hur jag skulle bete mig för att dem skulle tro att något var fel. *Suck* Ibland undrar jag om jag är värd den IQ jag har fått egentligen.
Stephanie

BUP svarar:
Hej Stephanie och tack för ditt brev.
Om man har fått en diagnos som man inte tycker stämmer, eller om man som du, inte tycker att man uppfyller kriterierna för, finns det möjlighet att ompröva. Ibland försvinner symtom och om man inte uppfyller de kriterier som krävs för en viss diagnos så kan den tas bort. Ibland kan man ha fått fel diagnos redan från början.
Hör av dig till BUP igen för en ny bedömning och eventuellt en ny utredning om det skulle behövas. Om du skulle föredra att träffa någon annan än de som stod för din utredning, så kan du be om en annan behandlare.
Kul att höra att du mår bra i dag, ta hand om dig!