Har jag en psykos?
Hejsan! Jag är just nu inlagd på bup och har varit det i 2 månader nu. Jag är här under LPT. Det ända jag vill är att komma här ifrån. Det är hemskt att vara inlåst. De första 3 veckorna hade jag extra vak och hade verkligen inget privatliv. Jag har även legat bältad i 8 timmar, och som sagt det är verkligen hemskt här. Dom ger mig mediciner mot psykos men läkarna säger aldrig rakt ut till mig att jag har eller haft en psykos. Och jag vill veta om det är så eller inte. För varför skulle dom annars ge mig det? Skötarna här säger att jag har hörsel och synhallucinationer, men betyder det att jag har en psykos? Och varför är läkarna så rädda att prata om det? Snälla ge mig svar
Psykosflicka

BUP svarar:
Hej ”Psykosflicka” och tack för ditt brev!
Det är jätteviktiga frågor du ställer kring dina symptom, din diagnos och den medicin du får. Och du har rätt att få svar på dem! Att vara inlagd på sjukhus, ibland emot sin egen vilja, kan förstås vara otryggt och skrämmande. Då är det viktigt att få veta och förstå mer om sin situation eftersom det ofta gör att man blir tryggare och lugnare. Så det är bra att du vill veta mer om dina symtom!
Som jag förstår det tycker du att personalen på BUP inte på ett tillräckligt tydligt sätt förklarat för dig hur du medicineras och varför. Det kan hända att de tror att du är nöjd med de svar du har fått. Eller så förstår de inte att du undrar och oroar dig. Du måste säga det! Kan du ta dina föräldrar till hjälp? Prata med din ärendeansvariga kurator/psykolog? Finns det någon behandlare eller skötare du har förtroende för? Jag tycker att du ska beskriva rakt upp och ner hur du upplever din situation, precis som du har gjort i brevet hit. Får din läkare veta hur du känner det kan han/hon säkert på ett bra sätt förklara mer om dina symtom, hur de är bedömda och varför du får medicin. Det kommer att göra situationen mer begriplig för dig. Lycka till!