Har jag blivit utsatt för övergrepp?
En tjej i min ålder (då 16) hade haft kontakt med mig ett tag. Hon insisterade på att vi skulle ligga med varandra. Socialt ovan som jag var vågade jag inte säga emot, och det kändes äntligen som om någon ville ha mig. När jag fick höra att hon hade sagt liknande saker till några vänner förstod jag att hon bara vill utnyttja mig. En månad går. Vi träffar varandra på en mässa, och hon drar in mig bland ett par skåp och kör ner tungan i halsen på mig. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag försöker ta mig därifrån, men hon trycker mig mot en vägg. Några personer går förbi i närheten, hon släpper lite och jag tar chansen att springa iväg. Vad har hänt? Är detta vad man kallar för ett övergrepp?
Varför skrattar alla när jag pratar om det och säger saker som att män inte kan utsättas för övergrepp av kvinnor?
M

BUP svarar:
Hej M och tack för ditt brev!
Bra att du skriver till oss kring denna viktiga fråga! För det är verkligen en tabubelagd fråga i vårt samhälle idag: Om man som kille kan bli utsatt för övergrepp av kvinnor.
Många har uppfattningen om att det är något positivt, coolt och sexigt och ger status. Men andra upplever att det är fel, precis som du gjorde, och det är just det som är det viktiga. Det är din upplevelse som skall vara styrande. Upplever du att du blev tvingad till något emot din vilja så är det så.
Jag förstår din frustration och att du har ett behov av att prata om det som hänt, att du känner att du inte får gehör och förståelse från dina vänner. Mitt råd till dig är att prata med någon vuxen som du har förtroende för. Finns det en skolkurator eller skolsköterska du kan vända dig till på din skola?
Ett annat tips är att kolla upp ungdomsmottagningen på din ort, surfa in på www.umo.se. www.killfragor.se kan också vara ett alternativ.
Och ja, det råder inga tvivel att man som kille kan bli utsatt för övergrepp av kvinnor.
Ta hand om dig och fortsätt lyssna på dina känslor.