Har ingen ork på morgnarna sedan pappa dog, vad händer med mig?
Hej, enda sedan min pappa dog i oktober 2010 har jag varit nedstämd och inte känt någon ork till någonting. Visst, i början var det normalt och så, men att jag sitter här och fortfarande känner mig nedstämd och knappt orkar gå till skolan. Allt känns bara meningslöst.
Jag tycker inte att skolan är jobbig och så, jag har kompisar och trivs jätte bra men känner bara ingen ork på morgonen när jag ligger i sängen. Jag vill verkligen inte gå upp. Jag har också haft sömnproblem sedan min pappas död, med både svårigheter att somna och mardrömmar.
Vet inte vad jag ska göra, jag vill inte prata med någon. Det känns bara jobbigt och som om att jag är konstig som känner såhär när både min mamma och bror lever vidare som vanligt typ. Vad är det som händer med mig och vad ska jag göra?
Tjej på 15 år

BUP svarar:
Hej!
Vet du utifrån att du talat med din mamma och bror att de lever vidare som vanligt eller är det vad du tror? Eller är det kanske så att ni skyddar varandra genom att inte tala om din pappa så mycket?
Jag tror att det som händer med dig kan hänga ihop med att era samtal om pappa har tystnat, kan det vara så? Dina sömnproblem har du haft sen din pappa gick bort, och som du skriver kan de hänga ihop med förlusten av din pappa, men kanske också med hur ni har det tillsammans nu när han är borta?
Jag föreslår dig att du säger att du vill prata med din mamma, och också med din bror, och frågar hur de lever med sorgen. Kanske kan det öppna upp för att låta sorgen, och även andra känslor, fortsätta att finnas i era liv och mellan er, även om ni också lever era vanliga liv? Så även om du säger, att du inte vill prata med någon, så tycker jag att du ska försöka med din mamma till att börja med. Det är faktiskt så att orden är livsviktiga.
Fortsätt att glädja dig åt du har kompisar, att du trivs och att skolan inte är jobbig! Så jag önskar dig att du fortsätter att kämpa på, skriv och tala om det som är svårt och fortsätt att stiga upp på morgnarna trots att det tar emot!