Har inga känslor och känner ingen sympati
Jag har inga känslor!!!!, känner ingen sympati får aldrig skuldkänslor och jag fortsätter vara dålig på allt för jag orkar inte att folk ska förvänta saker av mig..... jag hatar att må så här.. jag håller ingenting jag lovar allt jag säger är tomma ord och allt jag ger är en tom blick. jag brukade vara den som alltid var positiv och glad folk brukade gilla att umgås med mig nu är det som om jag har tappat bort mig själv och bara mår helt sämst hela tiden. jag vet inte vad jag ska göra allt detta går ut över min familj min skola !! jag orkar inte längre
xLxx

BUP svarar:
Hej!
Det du beskriver i ditt mejl verkar som en stor förändring mot hur det varit i ditt liv tidigare. Det låter som du har gått in i en rejäl svacka. Jag vet inte hur länge du har känt dig så tom, dålig och skyldig som du beskriver men det verkar ju som du har tappat bort något som du kände att du var innan.
Du skriver att du inte vill att folk ska förvänta sig saker av dig för att du inte orkar just nu. Det är verkligen tillåtet och förståeligt att dra sig undan ett tag, tills du mår bättre och har mer ork. Det kan vara tufft med krav när man inte riktigt orkar.
Vi skriver ofta här på BUP nu att tonåren är en period när personligheten genomgår en stor förändring och att det kan bli väldigt jobbigt. Många kan känna igen sig i din beskrivning. Det får kanske inte dig att må bättre men det kan vara skönt att förstå att det inte behöver vara något fel eller att man är konstig. Ibland kan man gå in och ur sådana här perioder och det går över av sig självt. Men ibland behöver man få hjälp att komma vidare.
Mitt råd till dig är att börja prata med någon närstående om hur du mår. Nästa steg kan vara att vända sig till någon professionell person. Då kan du vända dig till kurator i skolan, ungdomsmottagning eller till BUP. Du vet att du är en person som kan vara positiv, glad och gillad av andra. Håll fast vid den bilden, den är din och det är du! Just nu mår du inte bra, det kan vi alla drabbas av, men det är också du, en person som kan bli osäker, inte orka och bara känna att det är tomt. Det är jobbigt när självbilden ruckas, det är lätt att tänka negativa tankar om sig själv.
Jag tror att du har känslor men just nu är det svårt för dig att få känna dem. Ge inte upp utan börja prata med någon som kan lyssna på dig!