En vän som betyder allt har lämnat mig
Hej.
Mitt problem kanske verkar litet jämfört med andras, men det är så otroligt jobbigt. För c:a två år sen hände en sak som gjorde att jag gick ner i depression, det har blivit bättre men nya saker kommer. Jag har en vän som betyder allt för mig som har lämnat mig. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, jag la hela mitt liv på henne. Jag gråter varje dag, låser in mig på toaletterna i skolan bara för att få vara ifred och få gråta. Jag behöver verkligen hjälp. Vad ska jag göra? Jag orkar inte leva såhär. Jag börjar få självmordstankar, göra upp planer. Jag känner mig så dålig och värdelös, som att ingen gillar mig osv.
Jag orkar inte ha det såhär snälla hjälp mig.
helpme

BUP svarar:
Hej tjej 14!
Det är ingen liten sak att förlora sin närmaste vän, som har betytt allt för dig. Det är verkligen otroligt tungt och en svår situation. När den första chocken har lagt sig över att det har hänt, kommer sorgen och gråten. Det man kan göra är just att sörja och gråta även om det är smärtsamt. Finns det någon du kan berätta för hur tungt du har det, hur förfärligt det känns just nu? Sorgen brukar kunna vara lite mindre smärtsam, om man kan dela den med någon. Du kommer att komma över din sorg över din vän, men det tar tid.
Du skriver att du fick en depression för två år sedan av en sak som hände, men att det blev bättre. Om du kan komma ihåg att det blev bättre då, kan det vara lättare att stå ut med sorgen idag. Du har en erfarenhet av att tunga känslor kan lätta allt eftersom tiden går. Har man en sådan egen erfarenhet, så kan den vetskapen göra att du tror inifrån dig själv på att din starka sorg kommer att gå över den här gången också. Jag menar att du kanske kommer att sakna din kompis, men att det inte gör lika ont när du tänker på henne.
Vet någon av dina föräldrar om hur du har det? Vilka har du berättat för om vad som hänt? Någon i din skola? Om det finns en skolkurator på din skola, kan du gå till henne eller honom och tala om vad du varit med om. I sådana här stunder i livet, är det viktigt att ta emot det stöd som de som finns runt omkring kan ge. När en så viktig och nära vän försvinner väcker detta oftast också ilska: Det verkar som om du riktar ilskan mot dig själv, istället för utåt mot din vän. Därför är det viktigt att du talar med skolkuratorn om detta också.