Det enda jag vill är att ha en vän
Jag fattar inte hur jag ska orka. Jaghar inga kompisar, har därmed inte träffat ellet skrivit med någon över huvud taget på hela sommaren. Det enda jag vill är att ha en vän men ingen vill vara med mig för jag är helt dum i huvudet. Jag vågar inte prata med någon och kan inte se folk i ögonen. Dock så har jag högfungerande autism som kanske står för det hela, men jag är lika dum och hatar mig själv för de. Och min syrra har skrivit med sina kompisar hela sommaren vilket gör att jag känner mig ännu ensamare. Ingen skriver till mig, och jag har ingen att skriva till. Och så har jag varit tvungen att säga hejdå en sista gång till min lärare som har stöttat mig hela vägen innan, genom utredningen och allt. Hon är en utav dom få som viste om min diagnos, hur ensam jag är och hur dåligt jag mår. Men nu kan jag inte prata med henne mera. Jag vet inte vad jag ska göra. Är så ensam och har ingen att prata med nu.
karolina

BUP svarar:
Hej Karolina, Du har varit ensam hela sommaren och förlorat din lärare, naturligtvis har du svårt att orka. Din högfungerande autism ger dig kanske svårigheter just i kontakten med andra? Det är inte fråga om att du är dum i huvudet, utan om ett funktionshinder som du har. Du kanske behöver hjälp med detta i fortsättningen också, på liknande sätt som din lärare gett dig. Prata med dina föräldrar om hur det blir för dig. Jag vet inte var du bor, men eftersom en utredning är gjord så borde du fått hjälp att kontakta Habiliteringen i ditt landsting. Genom dem kan både du och dina föräldrar få information om olika typer av hjälpinsatser. LSS-handläggaren hos socialtjänsten kan informera och hjälpa till med t.ex. kontaktperson om du skulle önska det. Autism- och Aspergerförbundet kan också ge viktig information om vilka möjligheter till stöd och hjälp som finns. Lycka till!