Deprimerad och tjugo år. Vart vänder jag mig?
Hej, har varit deprimerad över ett längre tag och nu orkar jag inte mer måste ha hjälp. Hur ska jag gå till väga? Vårdcentral, sjukhus vart börjar man?
Robin

BUP svarar:
Hej Robin och tack för din fråga!
Bra att du bestämt dig för att söka hjälp! Då du är 20 år och vuxen är du för gammal för att söka vård hos oss på BUP. När det gäller psykiatrisk vård tillhör du därför vuxenpsykiatrin. Jag förstår att du känt dig deprimerad en längre tid men det är svårt att avgöra huruvida du skall vända dig till vuxenpsykiatrin direkt eller till din lokala vårdcentral som ett första steg då det är en fråga om hur dina symptom ser ut.
Mitt råd till dig är att ringa till din lokala vårdcentral och rådgöra med dem. De kan bedöma om de kan hjälpa dig eller vid behov remittera dig vidare till rätt vårdinstans.
Lycka till!