Deprimerad och känner mig värdelös, grinar hela eftermiddagarna
är jag deprimerad jag känner mig värdelös och otillräcklig,ätstörningar gått ner ca x kilo,arg och iriterad för minsta lilla,ligger helst i sängen och grinar hela eftermiddagarna detta har varat i över tre veckot och jag har flera gånger planerat att ta mitt liv jag har varit och hämtat rep i garaget flera gonger men precis när jag ska göra det så är det någon som ropar
kevin

BUP svarar:
Hej Kevin! Jag blir mycket berörd av ditt brev som beskriver en så stark uppgivenhet! Vad bra att du då skriver hit och berättar hur du har det. Det gör ju att du kan få tankar om vad du kan göra åt din situation för att få det bättre.
Du känner dig deprimerad och värdelös och har haft planer på att ta ditt liv. Då förstår jag att du mår så dåligt att du behöver få hjälp genast! Så svårt ska du inte behöva ha det! Du skriver inget om dina föräldrar så jag vet inte hur du har det i familjen. Om du inte pratat med dem, så tycker jag det är viktigt, att du på något sätt visar för dina föräldrar hur du mår.
När man är nedstämd och inte vill leva så kan det finnas något i livssituationen som bidrar till att man mår så dåligt. Har du några tankar om vad som drar ned dig och gör dig deppig? Det är något man kan prata vidare om och försöka förstå i en behandlingskontakt och man kan tillsammans titta på möjligheter till förändring. Finns det någon vuxen person som du har förtroende för och som du skulle kunna berätta för hur du mår? Det skulle kunna vara en lärare i skolan, släkting, granne, skolsköterska eller skolkurator.
Om du inte känner någon speciellt så tycker jag att du direkt ska gå till skolkuratorn eller skolsköterskan på din skola och berätta om hur du har det. Om det känns kämpigt att prata kan du ta med dig brevet du skrev hit. Det kan hjälpa dem att förstå hur du mår. Det är viktigt att du gör det nu, så att du får hjälp genast! Du kan också tillsammans med dina föräldrar direkt söka hjälp på BUP, men om det är svårt att prata med dina föräldrar så tycker jag du ska söka dig till skolkurator eller skolpsykolog. Hoppas du snabbt får den hjälp du behöver!