De tar mig inte på allvar eftersom det saknas ett H i min diagnos
Hej. Jag är en tjej på 16 år som går första året på gymnasiet och har add. Lärarna tar inte min diagnos seriöst. Tillsammans med en special pedagog i skolan gjorde vi en plan om hur lärarna ska hjälpa mig men dom har inte uppfyllt det dom skulle göra.. Som att ge mig skriftliga och tydliga uppgifter och be mig ta pauser. Det känns som att de inte tar mig seriöst för att jag inte har ett H i min diagnos alltså adhd. Fast jag har faktiskt börjat fundera på om jag har adhd. jag är ganska aktiv på lektionerna när jag är trött och det lägger lärarna märke till men min mamma säger att jag bara har add. hon är väldigt fast vid det. om jag vill kolla att jag har adhd måste jag göra om testet då eller prata med min doktor om att jag är aktiv? trots att mamma säger att jag bara har en mild add. jag får ofta utbrott över små saker också. det känns ganska tungt just nu i skolan också. får mer utbrott och så. och det känns som att ingen förstår mig.
add

BUP svarar:
Hej!
Om man vill kolla sin diagnos igen kan man så klart prata med sina behandlare på BUP om det. Ofta är det så att en ADHD/ADD-diagnos kan se lite olika ut vid olika åldrar. Dels kan det bli lättare för att man blir äldre och lär sig sätt att hantera sin okoncentration, dels kan det bli svårare för att kraven på att sitta stilla och vara koncentrerad ökar. Du är 16 år och har därför en del att säga till om tänker jag.
Om du önskar få svar på om du har en Hyperaktivitet (överaktivitet) också ska du så klart gå och prata med din läkare. Kanske kan ni gå igenom utredningen en gång till så de kan förklara hur de tänkte när de satte diagnosen ADD. Man kan också kolla med skolan vad dom ser och vad som verkar vara svårt för dig. Apropå skolan och att du upplever att de inte gör tillräckligt, så kan det absolut vara. Min erfarenhet är att man kan behöva påminna skolan om vad ni kom överens om. Se till att den plan ni gjorde finns skriven på papper så att man kan gå tillbaka till den och se vad det stod. Ta hjälp av dina föräldrar om du kan. Om du tycker att skolan är tung och du får utbrott är det kanske också något som du behöver hjälp med. Särskilt då du känner att ingen förstår dig.
Jag skulle nog råda dig att prata med dina föräldrar och att ni tar ny kontakt med BUP, eller den mottagning som gjorde din utredning, för det låter som du har mycket att prata om nu.