Blir jättedeppig på vinterhalvåret
Hej!
De senaste åren har jag mått väldigt dåligt på vinterhalvåret. Mår dåligt till och från annars också men jag blir jättedeppig på vintern. Känns inte rimligt att behöva vara så nere halva året. Det har blivit värre för varje år. Finns det något jag kan göra? HAr väl att göra med D-vitamin brist?
deppig

BUP svarar:
Hej! Jag håller med dig om att det inte är rimligt att må så dåligt halva året! Då du känner att det blivit värre med åren så tycker jag du ska söka hjälp. Eftersom du undrar om det kan hänga ihop med någon vitaminbrist så bör du bland annat göra en undersökning av hur du mår rent kroppsligt. Du kan ta kontakt med en läkare på närmaste vårdcentral och berätta hur du mår och dina funderingar kring vad det beror på att du inte mår bra. Om det sedan finns andra skäl till att du mår dåligt än kroppsliga så tycker jag att du ska söka dig till närmaste BUP-mottagning. Där kan du få hjälp att förstå hur det kan komma sig att du har det så tungt en stor del av året och också du kan också få hjälp att hantera deppigheten. Lycka till och hoppas du får den hjälp du behöver!