Bipolärt i släkten
Hej BUP :) Jag har läst en massa om olika psykiatriska sjukdomar och också bedömts ha en depression... Men jag funderar på om jag är eventuellt bipolär? Jag vet att det är ärftligt, så den egentliga frågan är: hur långt i bort i släkten kan man gå innan man inte ärver de egenskaperna längre? För jag vet en person på pappas sida som är bipolär, men vi är inte jättenära släkt. Kan det ändå, så att säga, "smitta"?
psykologitjejen

BUP svarar:
Hej! Din fråga om du eventuellt är bipolär kanske du också har ställt till den som bedömt depressionen? Om inte, så gör gärna det. Berätta då mer om vad som får dig att tänka på just bipolaritet. Frågan om ärftlighet har jag inte något riktigt svar på. Du kanske har läst en del om det själv eftersom du funderat över detta. Det finns ju en tydlig ärftlighet, men hur ”urvattnad” den blir genom generationer i en släkt törs jag inte uttala mig om. Jag anar att det inte är helt känt, helt enkelt. Chansen att man inte ärver bipolaritet är för övrigt större än att man gör det, även om man har en förälder som är bipolär. Jag rekommenderar som sagt att du diskuterar den fråga du har med den som bedömt depressionen.