Bilder i mitt huvud att jag tar självmord
jag har varit deprimerad sedan 5e klass. När jag gick i 7an började jag få självmordstankar. då var det mer som en naturlig tanke utan nån speciell innebörd. i åttan blev det värre då började jag känna att jag ville dö! men det varade inte så länge. jag blev lite bättre då vi hade sommarlov och jag slapp skolan och stressen.
Det har blivit värre nu igen. Det är inte bara en tanke längre. jag får in känslor också. och det är mer påträngande och hemska. varje gång jag går/åker över bron hemma i staden jag bor och även andra stora broar som jag passerar dyker det upp bilder i mitt huvud att jag låter mig falla. altså tar självmord. och varje gång jag går in i mitt rum hemma ser jag bilder på att jag har hängt mig i taket.
det är bara bilder i mitt huvud men det är endå obehaglit! t.ex att jag slår i vattenytan och gör illa mig på stenar så rycker det i mig. tankarna stjäl en massa energi från mig. jag orkar inte göra något längre. inget av det jag brukade tycka vara kul är roligt längre. i andras ögon är jag en dyster tråkig, konstig aloner. men det är inte jag. inte egentligen. det är otäkt att tänka hur depression och stress har förändrat mig till oigenkänlighet. bara personligheten då. skriv inte att jag ska tala med någon. alla skulle bara tro att jag var galen! desutom finns det ingen passande person. bara massa idiotjävlar som kan brinna helvetet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! där ingår mina föräldrar också.
ibland vill jag bli frisk som just nu. men ikväll kommer jag att vara jätte ledsen och rädd igen. hoppas ni svarar. /en ledsen tjej
Är jag galen?

BUP svarar:
Hej, ledsen tjej och tack för ditt brev!
Jag tycker att det är bra och modigt av dig att skriva till oss, det är första steget på att söka hjälp. Det verkar som om du har dåliga erfarenheter av att prata med andra men – med risk för att du tycker att jag inte förstår något – så tror jag att det skulle vara bra för dig så småningom, då du känner att du orkar och kan. Just nu verkar det dock vara för svårt.
Ett sätt att börja prata med någon är att göra det via en chattsida. Det finns några bra sidor som du kan vända dig till: www.bris.se har både mail, telefon och chatt, www.tjejjouren.se är en sida som vänder sig till tjejer och som kan svara på alla sorters frågor. www.sjalvmordsupplysningen.se jobbar för att förebygga självmord. Där kan du få stöd och någon som kan lyssna på dig och hjälpa dig vidare. På alla de här sidorna är du anonym.
Det är bra att du har en del av dig som vill må bra, men du behöver också hjälp att ta hand om din ledsna och rädda sida. Till sist vill jag säga att jag förstår att dina tankar och känslor är tunga och plågsamma men det betyder inte att du är galen. Var rädd om dig och försök att fortsätta ta hjälp!