Behöver hjälp på riktigt och inte bara utredningar!
Hej, jag behöver hjälp. Jag behöver hjälp på riktigt. Jag har försökt förbättra mina sociala fobier som jag anser själv att jag har (men vet inte säkert). Men det har bara blivit värre..och i samband med mina tankar som inte är helt friska mår jag väldigt dåligt. Och har ångest, mycket ångest. Jag tycker ingen lyssnar på mig längre. Har nyss byt skola, men jag trivs där mycket bra. Jag får min diagnos på lördag, jag har vart på utredning för Autism och Asperger också. Och sen ska jag eventuellt på utredning för Bipolär sjukdom. Jag har känt ångest att det gör ont en längre tid sen Juni förra året efter min farbror dött. Då var det att det gjorde ont i bröstet och det vara i minst en vecka. Men nu idag då vi skulle på bio med skolan så gick det inte för mig. Luften började bli jättetung och jag kände mig upptryckt mot väggen. Jag gick ut en stund och sen gick jag tillbaka när det bara var lärarna där inne. Sen när vi skulle gå in på salongen började jag gråta för det inte gick alls det blev alldeles för obehagligt och jobbigt. Jag kände mig ungefär svimfärdig och huvudet bara snurra, så dem skicka hem mig. Men jag hörde att man kunde få hjälp med sina sociala fobier, och det är vad jag behöver känner jag själv. Men kan man få det? Är et BUP-mottagningar som typhjälper en då, eller? Vart ska jag gå, mår verkligen inte bra för det här? Har inte kunnat ätit i matsalen sen 4-5 och nu går jag i 8:an och det går inte än.
MillimeterOrJustMe?

BUP svarar:
Hej MillimeterOrJustMe? Tack för ditt brev! Du beskriver en väldigt tung situation och att du vill ha hjälp men inte riktigt vet vart du ska vända dig. Vad bra att du skriver och frågar!
Du beskriver hur du mår och dina symtom på ett tydligt och begripligt sätt och jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt att ha det på detta sätt.
Du skriver att du har genomgått en utredning med frågeställning kring autism och det blir ju intressant för dig att få veta vad resultatet blev, men viktigast är ju att det inte stannar vid en utredning och diagnos, utan att alla inblandade förstår att de bara är till för att bättre förstå vilken hjälp du är bäst hjälpt av. För det är precis som du har hört tidigare att det finns hjälp att få, och din närmaste BUP-mottagning är ett bra ställe att vända sig till.
Du skriver inte om utredningen har gjorts på BUP eller någon annanstans, men jag blir nyfiken på om du har berättat om de svårigheter som du skriver om i brevet i samband med utredningen? Jag tror hur som helst att du kan börja där, vart det än utredningen genomförts, och berätta om hur din dagliga situation ser ut. Berätta så precis så konkret och tydligt som du gjort i brevet hit så kan de hjälpa dig eller eventuellt remittera dig vidare till lämplig mottagning.
Lycka till!