Anpassad skolgång när man går på BUP?
Kan man få anpassad skolgång/tillgång till att söka "fri-kvot" in till gymnasiet, om man tar ångestdämpande medicin och går hos BUP?

BUP svarar:
Hej och bra fråga som du kommer med!
Jag förstår att du undrar om anpassad skolgång, för när man har ångest och går på BUP så kan skolan bli svår. Enligt lag behöver skolan anpassa sin undervisning och göra sitt yttersta för att hjälpa dig nå dina mål utifrån din förmåga.I praktiken kan det se väldigt olika ut från skola till skola.
Jag tycker att du ska prata med din skola om hur den kan hjälpa dig nå din fulla potential. Lättast kanske det är att prata med din kontakt på BUP och be om ett skolmöte där någon från BUP också är med.
Mitt tips är att du ska fokusera på nuet. Få skolan att fungera, men också fokusera på att må bättre. Gymnasievalet får bli som det blir, det viktigaste är att du mår bra!
Lycka till!