Väldigt deprimerad. Kan jag få medicin?
Hej jag undara jag har vart med om mycket i mitt liv och jag mår inte bra och går hos er på bup med har presis flyttat och har inte vart på bup på länge och jag undara jag är väldigt deprimerad och mår inge bra har jag rätt att få medicin??? jag skär mig själv och aa
anonym

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Det låter som om du förlorat kontakten med BUP genom att du nyss flyttat. Jag förstår att du har det väldigt kämpigt fortfarande och att du snabbt behöver och vill få en ny kontakt med BUP.
Om du flyttat en kort sträcka så kan det vara den tidigare mottagningen du ska vända dig till igen, helst tillsammans med någon förälder. Har du flyttat en längre sträcka så finns det någon annan BUP-mottagning nära dig som du kan söka till. Blir det svårt för dig och/eller dina föräldrar att hitta den så kan du söka upp skolkurator eller skolsköterska på din skola och be någon av dem hjälpa dig med kontakten.
Du undrar över om du har rätt att få medicin. Det händer att ungdomar som har kontakt med BUP förutom annan hjälp också får medicin. När du får kontakt med BUP igen så kan du berätta att du funderar över om medicin kan hjälpa dig. Du får då en ordentlig möjlighet att prata om ifall det skulle vara något som nu är lämplig behandling för dig eller inte.
Vad bra att du tog ett första steg till BUP igen genom att skriva hit! Hoppas du med en gång tar ett ytterligare steg genom att kontakta närmaste BUP-mottagning, antingen själv eller med hjälp. Du är värd att få den hjälpen!