Är jag bipolär eller har borderline?
Hej!
Börjar fundera på om jag är bipolär eller har borderline. Mycket saker i mitt liv som jag gör pekar nämligen åt det hållet. Blir ofta desperat, svänger i humör mellan väldigt uppåt och väldigt nere. gör saker jag inte tänker en gång till på som nästan förstör mitt liv och utsätter mig själv och mitt liv för väldigt stora risker.
Bor på behandlingshem för depression och diagnosen Dissosiativs syndrom UNS. Har tidigare gjort utredning på DBT-teamet för två år sen men som sa att jag uppfyllde några saker men inte alla just då men de har blivit sämre. Även för två och ett halvt år sedan gjorde jag psykos utredning på bup kliniken. Den kliniken har ju utredningar för både psykos sjukdomar och bipolära tillstånd och dom. sa att jag inte var psykotisk men läkaren ville aldrig släppa mig, det var även då jag blev remitterad till DBT-teamet. Tror du att de är värt att göra en utredning eller?
Alex

BUP svarar:
Hej Alex!
Du berättar att du bor på behandlingshem och är deprimerad och har diagnosen Dissociativt syndrom UNS. Du är ofta desperat och svänger i humöret och utsätter dig för stora risker. Nu undrar du om du är bipolär eller har borderline-störning och undrar om det är värt att göra en utredning.
Är det du som undrar om det är värt det, eller är det någon på behandlingshemmet som tycker att en ny utredning behöver göras? Jag undrar hur du tänker om att få t.ex. en borderline-diagnos? Tänker du att det skulle förändra ditt liv? Ibland är det som du beskriver att man inte har alla symtom som krävs för en full diagnos men att man ändå har svårigheter inom det område som täcks av diagnosen, precis som de verkar ha sagt till dig på DBT-teamet.
Med den kunskap som finns om dina svårigheter tror jag att din behandling på hemmet är anpassad till dina svårigheter, oavsett om du uppfyller kriterierna för en diagnos eller inte. Jag tycker att du ska ta upp denna fråga med din behandlare för att få höra hur de tänker. Lycka till!