Är det verkligen värt att fortsätta leva?
Vart ska jag ta vägen? Pallar inte med skolan får olika ångest attacker hela tiden. Funderar hela vad som kommer hända med mitt liv, om det är värt att leva osv. Får hela tiden bara motgångar. Är bråk i familjen hela tiden orkar inte med det. Plus att min mamma har fått cancer nu gör allting bara jobbigare. Har ingen jag kan prata med heller testade att gå till skol kuratorn i grundskolan och gymnasiet men hjälpte inte har inga riktiga vänner jag kan prata med heller... Är Det verkligen värt att fortsätta leva...
C.B

BUP svarar:
Hej C.B!
Du har det verkligen tungt nu, så tungt att du inte ens vet om livet är värt att leva.Jag förstår att det känns så eftersom du får ångestattacker, inte orkar med skolan, din mamma är svårt sjuk och det är mycket bråk hemma. Det är sammanlagt väldigt mycket problem på en gång!
På din fråga om det verkligen är värt att fortsätta leva så svarar jag ett absolut JA! Jag förstår som sagt att det inte känns så nu, men du har ett långt liv framför dig och det livet kan se ut på många olika sätt och behöver framöver inte kännas så svårt som det gör just nu. Med det vill jag säga att livet kan vara väldigt olika under perioder och du kan säkert som de flesta få möjlighet till lyckliga perioder så småningom.
Jag tycker att det är uppenbart att du behöver stöd utifrån för att slippa ha det så slitigt. Jag undrar om din mamma/dina föräldrar vet hur tungt du upplever livet? Skulle du annars kunna visa dem brevet du skrev hit till BUP.nu? Även om din mamma är sjuk så är hon fortfarande förälder och har då ansvar för att stötta och hjälpa dig i livet. Det är säkert också något som hon själv vill utifrån den ork hon i nuläget har. Jag föreslår att du och din mamma/föräldrar söker hjälp på närmaste BUP-mottagning. Där kan du få hjälp för dina ångestattacker och ni kan då också få hjälp att minska bråken hemma i familjen. De bråken är nog påfrestande för er alla! Samtalen med skolkuratorn föll inte väl ut, men jag hoppas du vågar pröva igen och nu ihop med din familj. Ibland kan man behöva försöka mer än en gång innan man hittar rätt hjälp.