Gråter varje kväll
Tjenare!
Tänkte gå rakt på sak: jag gråter varje kväll, skadar mig själv, undviker vissa måltider och överäter andra, har ingen energi till nåt, anser att det som varit mina intressen tidigare är tråkiga och bara jobbiga att fortsätta med, blir lätt irriterad, har självmordstankar nästan varje dag, har problem med sömn samt att koncentrera mig och mitt minne har försämrats rejält, jag har blivit otrolig pessimistisk, rastlös ofta, känner mig dum, värdelös osv. Jag vill såklart inte må såhär men så fort jag får hjälp tar jag inte åt mig utan pushar bara bort hjälpen som att jag inte vill vara lycklig igen. Ingen i hela min släkt vet nånting alls. Vart ska jag söka hjälp och om det är hos er, hur funkar det?
trött på ALLT

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du mår jättedåligt och verkar vara klar över att du vill ha hjälp att må bättre. Men du tar upp ett problem - att du avvisar den hjälp du får, som att du inte vill vara lycklig igen och sedan skriver du att ingen i hela din släkt vet någonting alls. Hänger dessa saker ihop? -Jag undrar: måste alla i din släkt känna till om du berättade om dina problem? Jag tänker att det kan vara svårt att berätta om sina problem om det finns risk att många andra kommer att få reda på det. Men det kan finnas  många andra orsaker till att du avvisar hjälp fast du också vill få hjälp. Det är en väldigt viktig fråga du tar upp. Kanske kan du prata om den med någon t.ex skolkuratorn? Du skulle också kunna få hjälp genom att chatta på Tjejzonen.
Du undrar vart du kan söka hjälp. Enklast är kanske att du går och pratar med din skolkurator. Hen känner också till vart du kan få mer hjälp. I regel behöver dina föräldrar veta och kanske vara med när du söker hjälp på andra ställen än i skolan. Du kan få hjälp på en vårdcentral, BUP eller en ungdomsmottagning. Hur funkar det hos BUP? Jag bifogar några länkar som försöker beskriva det.
Jag hoppas verkligen att du nu söker hjälp för du beskriver många problem och att du mår väldigt dåligt.
Lycka till!