Jag står inte ut!
Hej! Jag är 17 år och bor med min familj, mamma, pappa och fyra småsyskon. Jag går andra året på gymnasiet och sköter skolan. Är nog som vilken ungdom som helst, men mitt problem är min pappa. Mot mina syskon är han en mycket bra pappa, det är bara mig han har ett agg mot. Det har inte gått en dag utan att han verbalt misshandlar mig och det händer en till tre gånger i veckan att han attackerar mig fysiskt. Det vanligaste är att han spottar på mig, puttar mig och kastar olika föremål på mig, detta gör han varje gång han anser att jag har fel om något. Jag har försökt prata med honom och förklara att jag verkligen inte står ut och att jag mår dåligt av det han gör mot mig, men inte en enda gång har han brytt sig, istället blir han arg över att jag klagar. Jag menar inte att jag är perfekt, men jag går nästan aldrig ut på kvällar, konsumerar inga droger, sköter skolan, tar hand om mina syskon och hjälper till otroligt mycket med städningen hemma. Min pappa har inga problem med missbruk eller något sådant och det är bara mig han är riktigt aggressiv mot. Detta får mig att må psykiskt dåligt, det hindrar mig från att kunna plugga hemma och det hindrar mig från att ha ett socialt liv med vänner. Mina småsyskon får dock umgås med vänner och dem hjälper han med läxor. Känner mig bara så liten och faktumet att han aldrig kommer att ändras mot mig gör att jag mår illa. Socialen har jag ringt ett par gånger, men det går bara signaler i flera minuter. Har väldigt länge funderat på att gå till socialtjänsten men jag är mycket rädd att de ska behöva kontakta mina föräldrar för en undersökning om hur jag har det hemma. Min pappa får verkligen inte veta om att jag går till soc, han hatar när folk vet saker om vår familj. Min andra rädsla är om socialen skulle vilja splittra mina syskon med min pappa då deras relation faktiskt är bra. De ska inte behöva gå igenom sådana här saker pga mig! Därför är jag rädd att besöka soc.
Min fråga är om det finns en möjlighet för mig att få en fosterfamilj/flytta till en soc lägenhet utan mina föräldrars tillstånd, men att de får reda på det i efterhand? Bryter det mot någon lag då jag är under 18?
Anna

BUP svarar:
Hej!
Det må vara så att du är som vilken ungdom som helst men de problem du har med din pappa är inte sådan som vem som helst har. Du har det riktigt svårt. När man blir utsatt för misshandel av det slag som du blir far man illa och det påverkar ens mående, fungerande och utveckling negativt. Så bra att du skrev hit och bad om hjälp! Du ska inte ha det så här!
Du låter så stark och klok. Du anstränger dig för att din pappa inte ska ha något att klaga på, samtidigt som du är modig och säger ifrån när du ser att han är orättvis och gör fel mot dig.
Men det är väldigt svårt att klara av den här typen av situation helt på egen hand. Så låt oss fundera på vad du skulle kunna göra.
Det första förslaget är att du kontaktar BRIS via telefon eller chatt. Där kan du berätta mer för de kuratorer som sitter i deras jour. Ju mer de vet desto lättare att hjälpa dig på bästa sätt.
Det andra förslaget är att du läser på den här sidan Koll på soc om hur socialtjänsten arbetar. Där kan du få svar på de frågor du ställde i slutet av ditt brev.
Om du bor i Stockholm kan du vända dig till något som heter Barnrättsbyrån. På deras sida kan du läsa lite med om vilken typ av stöd och hjälp de kan ge till exempel när man inte kan bo kvar hemma.
Linnamottagningen är en stödverksamhet för just de som utsätts för hot och våld. De har också en jourtelefon så du kan ringa och fråga om råd hur du ska göra i din situation.
Till ORIGOs stödtelefon kan du ringa för att få stöd om det gäller hedersrelaterade frågor. Även TRIS (Tjejers rätt i samhället) ger stöd till den som utsätts för hedersrelaterat förtryck.
Här nedanför ser du vad vi på BUP skrivit om våld och liknande frågor som andra unga ställt hit till oss och vilka svar de fick.
Det viktigaste är att du berättar för fler om hur du har det så att du kan få hjälp och stöd att komma ur din situation hemma. Även om det inte är tydligt påverkar det nog även dina syskon att din pappa beter som han gör mot dig. Det är bra för dem att du vill ha en förändring och dessutom visar du dem att man ska säga ifrån om man hotas, kränks eller utsätts för våld.
Till sist en undran som skulle kunnat komma först för den är så viktig: vad säger din mamma? Kan ni hjälpas åt att få till en förändring för dig?
Varmt lycka till!