Rädd att jag är bipolär
Hej bup! Jag är rädd att jag har kanske har någon bipolär sjukdom, jag är ibland glad men ibland är jag ledsen utan att knappt veta varför. Jag vill bara sova och åka bort till en annan värld. Jag tänker inte på självmord jag vill bara sova bort så jag inte är kvar i denna världen (lite svårt att förklara). Jag vågar inte säga till mina föräldrar för de kommer bara bli jätteoroliga. När jag kommer hem från skolan lägger jag mig alltid i min säng och vill bara försvinna bort. Ska jag gå till kuratorn på skolan eller någon läkare?
//Anonym
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Man kan vara ibland glad och ibland ledsen utan att veta varför.  Det kan man vara utan att det är fråga om en bipolär sjukdom. Särskilt i tonåren kan känslorna svänga så här och man kan bli oroad över det eftersom det inte varit så förut, man känner inte igen sig.
Men oavsett vad det är så kan det vara väldigt jobbigt. Du skriver inte hur du har det omkring dig. Men du vill somna så du slipper denna världen. Det låter som som det kan finnas något svårt som gör dig ledsen och som du vill slippa. Något som du inte skriver om och som du kanske heller inte riktigt vet.
Jag tycker det skulle vara bra för dig att tala med någon om hur du känner dig. Kanske skolkuratorn?
Det vore också bra om du talade med dina föräldrar. Du säger att du inte vågar för de skulle bli jätteoroliga. När man själv är orolig är det lätt att tänka att alla andra också skulle bli det om man berättade. Men så behöver det inte vara.
När man googlar på olika diagnoser är det lätt att känna igen sig åtminstone till en del. Men för att få en diagnos krävs att kriterierna för den uppfylls i viss grad. Jag tycker du mer ska tänka att du behöver tala med någon om hur du mår snarare än att du kanske har en viss diagnos. Ditt korta brev ger också det intrycket. Du växlar i humöret. Du vill bort från något och du är orolig.
Så tala med skolkurator om hur du mår!