Kan jag söka hjälp hos er?
Hej, jag har inte vågat kontakta er förut, mest för att jag är rädd för att visa ett väldigt stort mörker inom mig. Jag ser ingen mening med mitt liv, jag är en transsexuell person som håller sig instäng i sitt rum hela dagarna och kollar på serier. Det känns nästan som att till och med min familj har gett upp på mig.
Ända anledningen för att jag inte har tagit självmord än är för att jag tror att alla som känner mig kommer att bli ledsna under en lång tid. Och jag vill inte lämna ett sånt intryck.
Mitt liv har ingen mening, utom att jag inte vill att mina föräldrar ska få se min döda kropp, min döda killkropp. Det finns bara en sak som jag längtar efter och det är tills jag fyller 18. För då ska jag äntligen till anova och påbörja min utredning.
Jag hatar min egen kropp, det är inte så värst kul att kolla i spegeln för det jag ser gör så att det vänder i magen på mig. Jag vill gråta men jag kan inte gråta, det är som att det är ett stort djupt hål inom mig. Och jag är rädd för mig själv.
Jag vet inte hur jag ska gå vidare i livet, min deppresion gör det svårt för mig att studera i gymnasiet och jag har hittills 4 ämnen som jag inte har godkänt på. Och ångesten blir bara värre.
Jag söker hjälp men mina föräldrar kan inte hjälpa mig, dom är båda två emot transpersoner, så jag har behövt överleva själv i mitt rum.
Jag vet inte ens om jag vågar söka hjälp, jag har börjat bli rädd för andra människor.
Är det möjligt för mig som är arton inom 4 månader att söka hjälp hos er? Jag behöver hjälp så fort det bara kan gå för jag vet inte om jag kommer klara mig länge till.
Snart-18-år-tjejen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har inte vågat skriva förut och det är bra att du gör det nu.
Du är rädd, säger du för att visa ett stort mörker inom dig. Kanske är du också rädd för att själv se det. Men du ser hur det hindrar dig i både skolan och i livet utanför.
Vad bra att du ska till anova om några månader. Är det dina föräldrars motstånd som gjort att du inte gått tidigare? Du säger att båda dina föräldrar är emot transpersoner. Det måste vara väldigt svårt för dig och ha bidragit till att du dragit dig tillbaka till ditt rum.  Kanske kan dina föräldrar så småningom ändra sig och lära sig acceptera den du är. För vem skulle du annars vara än den du känner att du är, den du känner är sann?
Du vet inte om du vågar söka hjälp. Du har börjat bli rädd för andra människor. Ja som transperson kan du komma att möta olika reaktioner från människor du möter, men absolut inte bara negativa. Det finns en allt större förståelse för att vi människor är olika och har rätt att vara det. Men så länge du stannar i ditt rum möter du inte sådana reaktioner. Om du går ut tar du en risk men du har också mycket att vinna. Det finns många ungdomar som är i samma situation som du och som du skulle känna dig stärkt av att träffa.
Du säger att du inte vet hur du ska klara dig nu och undrar om du kan söka hjälp hos Bup fastän du blir 18 om 4 månader. Ja det kan du absolut göra. Du är deprimerad, har självmordstankar och har svårt orka gå till skolan. Jag tycker du ska kontakta Bup nu. Mår du akut dåligt kan Bup också ge dig en akut tid. Efter du fyllt 18 år kan Bup om de bedömer så remittera dig till annan hjälp.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. De har inte åldersgränsen 18 år. På deras hemsida finns mycket bra att läsa som tex en sida om transformism.
Om självmordstankarna blir starka kan du ringa till Mind-självmordslinjen.
Lycka till!