Känner mig kallare och kallare
Hej, jag är en 17 grabb , sen länge har det känns som ett hål i mitt bröst, som bara växer för varje dag, känner mig kallare och kallare är diagnostiserad med Depression, Illske problem och lite sosioptaiska drag. Min far lärde mig att indentifiera svagheter och förebygga potentiella problem på många olika sätt .Jag har aldrig haft problem att skada folk men vissa människor i mitt liv känner jag fortfarande känslor för men dem känslorna blir enkelt förvridna . Har aldrig haft sån stor livsglädje handlar inte om att må dåligt och självskada handlar mer om att döden värkar enklare och mer avslappnat än livet, det känns som att livet är jobbet och döden skulle va ett långt lov som aldrig slutar. Det här kanske blir lite rörigt och oklart men kan ej förklara mig bättre i nuläget , tack .
Axel

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du lyckades väldigt bra att beskriva något komplicerat på litet utrymme. Du beskriver hur ditt känsloliv förtvinar. Känslor försvinner och förvrids. Jag tycker du beskriver en slags känslomässig död?
Men du skriver också att du har ilskeproblem .Det kanske ändå betyder att du har känslor men det är ilska och aggressioner som dominerar ditt liv? Det är också viktiga känslor. Ilskan och vreden kan riktad utåt mot andra människor men också inåt mot de egna föreställningarna om sig själv och andra. Vreden kan ibland liksom stå i vägen för andra känslor men också förgöra dem.
Du beskriver att något händer med dig – att hålet i ditt bröst blir större och du blir kallare och kallare. Du skriver inte om ångest och oro utan mer om tomhet och död. Jag tycker du ska söka hjälp och försöka förstå vad som händer med dig och få hjälp att igen fylla ditt liv med mening och lust. Jag tycker du ska ta kontakt med de som givit dig dina diagnoser och säga att du vill ha hjälp att må bättre. Du har fått viktiga diagnoser. De ska  vara en hjälp till dig att få adekvat och bra hjälp.
Du har en del tankar om döden som en utväg. Du skulle kunna ringa Mind-självmordslinjen och prata eller chatta om det anonymt. Du skulle nog också kunna prata med dem var du kan få hjälp för de problem du beskriver.
Lycka till!