Tänker på det hela tiden
Hej
jag är 13 år och var med om ett sexuellt övergrepp i somras. Eller jag tror iallafall att de är ett sexuellt övergrepp? Jag sov hos min bästa kompis och mitt i natten kom hennes låtsas pappa in i rummet, han gick runt och kollade på mig och sen kom han och satt sig brevid mig. Han trodde jag sov men de gjorde jag inte. Han började ta på mig och höll på ganska länge, jag visste inte vad jag skulle göra, jag var så rädd. Sen efter ett tag låtsades jag vända på mig och då gick han snabbt bort. Men sen var han ändå tillbaks vid mig, då låtsades jag vakna och då sprang han ut ut rummet. Jag var så rädd att jag skakade. Sen gick jag och väckte min kompis och förklara snabbt vad som hänt men hon var helt i sömnen. De ända hon sa var bara ”äh men gå å lägg dig å sov ist”.
Jag var jätte rädd. Jag vågade inte somna om så jag satt vaken hela natten tills min vän vakna. Dagen efter mådde jag sjukt dåligt och de gör jag än idag. På morgonen när hon hade vaknat försökte jag en gång till att berätta. De hon sa då var bara ”oj” och ja ba men hjälp vad ska jag göra, och då sa hon bara ”men fråga inte mig jag vet väll inte”.  Jag var inte hos min kompis på typ 2 månader efteråt.
Efter att detta hänt har jag mått jätte dåligt, jag tänker på de varje dag. Jag blir äcklad av män, på idrotten har jag en kille som lärare och jag vågar knappt göra nånting för jag tänker bara tillbaka på när min kompis låtsas pappa tafsa på min röv osv. Jag har haft perioder när jag mått värre och då har jag inte ätit nånting. Jag var en sån glad tjej innan men idag är jag sur hela tiden, kan inte somna på kvällen, har huvudvärk ungefär varje dag, jag kan inte heller koncentrera mig på skolan. Allt är skit just nu. Nog kan jag vara glad men jag tänker på de hela tiden. Och mår dåligt.
Mina föreldrar vet inte om de, men 2 stycken kompisar vet. Sen är de annat också som händer som jag mår dåligt för men just dedär gjorde allt så mycket jobbigare.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Så modigt och bra att du hörde av dig till oss och berättade vad du har varit med om. Det är inte konstigt att du kan ha svårt att sova, att koncentrera dig, har huvudvärk, blir äcklad av män - ja, att du mår så dåligt som du gör.
Det din kompis låtsaspappa gjorde mot dig var ett exempel på vad som är ett sexuellt övergrepp. Det är ett brott. Det han gjorde är alltid fel. Att han är din kompis låtsaspappa gör det särskilt svårt, eftersom det är en vuxen du känner, som är en del av din kompis familj.
Det du tänker och känner nu är vanliga reaktioner hos den som har utsatts för övergrepp. Du behöver få hjälp och behandling så du kan bli en sån glad tjej igen som du har varit.
Du behöver berätta för dina föräldrar om det han gjorde. Det är viktigt att de vet för att de ska kunna hjälpa dig att hitta någon bra professionell person att prata med, som en kurator eller en psykolog. Om du tycker att det är svårt att berätta kanske du kan skriva ett brev till dem, precis så som du gjorde hit till BUP.
Du kan också först gå till din skolkurator eller skolsköterska. Ta med dig någon av de kompisar som vet vad som hänt dig om du tycker att det skulle kännas som ett stöd för dig.
Om du ringer till BRIS kan du få prata med en kurator om hur du mår och få råd hur du ska prata med dina föräldrar eller skolkuratorn/-sköterskan om du tycker att det tar emot så mycket att du drar dig för det.
När du har börjat berätta för en kurator eller en psykolog om det sexuella övergreppet ska du passa på att även berätta om det andra som händer som du mår dåligt av. Det gör det lättare för den som lyssnar att förstå hur du har det.
Hur du än väljer att göra, glöm inte att det är han som gjort fel, inte du! Och det finns hjälp att få!
PS: Här nedan finns BUPs artiklar och andras frågor om sexuella övergrepp. Jag länkar också till UMO för att de har mycket bra information på sin sida.