Vill verkligen utredas för ADHD
Hej jag är En tjej på 12 år jag tror jag kan ha adhd för jag läste lite om adhd här och vad som kan känneteckna adhd och allt stämmer in på mig och jag har de svårt att förstå andra och att de ska förstå mig så jag blir väldigt arg för de känns som om de inte bryr sig och så och mina kompisar tror också jag har adhd och de tror min farmor också för att nästan hela min släckt har adhd eller add och min pappa med men jag vågar inte berätta att jag tror jag har de och de går dåligt för mig i skolan just för att jag har jätte svårt att koncentrera mig i längre stunder eller att sitta stil men jag vet inte hur jag ska berätta de för mina föräldrar för jag har fått Mail från skolan att jag har de svårt med koncentrationen och jag vet inte om jag kan gå till någon i skolan och prata om de här innan jag säger till mamma och pappa isåfall vem ska man vända sig till för jag vill verkligen utredas för adhd för jag vet nästan att jag har de snälla svara
Maja

BUP svarar:
Hej!
Du verkar vara en klok tjej. Att som ett första steg prata med någon i skolan runt dina funderingar om du har ADHD eller inte stöttar jag till 100 %.
Jag tycker att det är bra att du kollat lite och samlat information runt ADHD. Kunskap kan man aldrig få för mycket av. Det visar också att denna fråga är betydelsefullt för dig.
Dina lärare känner ju dig och vet hur du fungerar på lektionerna. Vad som blir svårt och vad som fungerar bra. Dina lärare kan säkert hjälpa dig att ta upp detta med dina föräldrar om ni kommer fram till att det är den bästa lösningen.
Om du kollar runt i din klass eller i din skola så finns det säkert flera elever som skulle stämma in på beskrivningen runt en ADHD-diagnos. ADHD är nuförtiden en vanlig diagnos som många får men det vet du säkert redan.
Du tar verkligen ansvar för din skolgång och att du vill lära dig saker i skolan. Fantastiskt bra.
Ett tips jag brukar ge till barn och ungdomar som jag träffar som tycker det är svårt att vara i skolan eller koncentrera sig på lektionerna är att intervjua sina föräldrar. Fråga hur de tyckte sin skoltid var. Din pappa kanske berättar att han också hade det svårt att koncentrera sig på lektionerna. Ni kanske hittar saker som ni har gemensamt eller så berättar han om någon klasskamrat som hade hur mycket myror i brallan som helst.
Du får fundera på om det var ett bra förslag du fick av mig. Om jag får drömma och tänka positivt kan dessa samtal ge dig en möjlighet att berätta hur du tycker att det fungerar i skolan för dig.
Lycka till!