Attackerna gör mig livrädd
Hej!
Jag är livrädd. Från ingenstans började jag känna mig konstig, försvinner. Känns som jag fått nått psykos liknande, men vad är detta.
Det snurrar, jag skakar, min syn är darrig och jag fryser väldigt mycket och detta är så overkligt. Hjärtat slår alldeles för fort, oh nej vad händer med mig?? Jag kommer att dö!
-snälla mamma hjälp, ring ambulans.
-Lunga ner dig.
Exakt så minns jag en av mina första attacker.
Men vad är detta egentligen. Ångest? Jag har dåligt självförtroende och tänker ganska ofta att självmord kan vara en utväg. Men nedstämdhet är inget nytt för mig, men dessa attacker jag får gör mig livrädd, känns som jag håller på att bli galen. Vad kan detta bero på?
Hjälp!
Emmie

BUP svarar:
Hej Emmie!
Så levande du beskriver hur du känt dig när du fått dessa attacker som jag förstår också har skrämt dig mycket.
De kroppsliga reaktionerna, de tankar du får om att du tror du kommer dö eller bli galen när du får dessa attacker påminner om det man brukar kalla ångestattacker eller panikångest. Många människor upplever oro eller ångest någon gång under livet. Ofta kan dessa reaktioner uppstå under en period med ökad stress eller om man går igenom en jobbig period i livet.
Ångestupplevelsen i kroppen och mentalt kan vara kraftfull och det är vanligt att man kan bli skrämd av upplevelsen. Särskilt första gångerna det händer då man, precis som du skriver, kan uppleva att attacken kommer från ingenstans. Så det är egentligen inte så konstigt att man då blir rädd när man känner ett starkt obehag som man inte förstår vad det beror på.
Att just få mer förståelse för ångestreaktion brukar därför kännas lugnande och underlätta så att rädslan för själva attackerna minskar. En del personer tycker att det är svårt att hitta sätt att hantera ångestattackerna på och fortsätter vara rädda och ibland begränsas av det i sin vardag. Då kan man behöva få mer vägledning eller behandling för det.
Jag uppfattar det som att du just nu är mest bekymrad över själva attackerna då du upplever dessa som skrämmande, men jag blir också bekymrad över att du ofta verkar tänka på självmord och känner dig nere när jag läser ditt brev.
Emmie, jag skickar med en artikel om stress och ångest som du kan läsa och se om du känner igen dig. Man kan också läsa om oro och ångest hos barn och ungdomar på vårdguiden.
Fortsätter du må dåligt och ha dessa problem så skulle du kunna vända dig till Elevhälsan, till skolkurator för vidare råd eller till ungdomsmottagningen som också erbjuder samtalskontakt. Hoppas du fick hjälp från dessa råd!