Behöver verkligen hjälp
hej. jag är en 15 årig tjej och jag har gjort ett  Depressionstest å då visade de att jag har en ganska grov Depression och jag har pratat med både kurator och skolsköterska och då kontaktade dom mina föräldrar och då ringde dom hit till BUP och de enda ni sa var att mina föräldrar skulle hålla koll på hur mycket jag sover, äter och hur mycket jag tittar på telefon å sånt. men sen har de inte hänt nåt å jag behöver verkligen hjälp. jag har skurit mig å jag har fått ångest attacker och typ ``mental breakdown´´ jag har suttit å bara gråtigt i flera timmar för ingenting.
Snälla!! jag behöver hjälp! vad ska jag göra?
ida

BUP svarar:
Hej Ida!
Bra att du skickade ett brev till oss.
Jag vill först börja med att berömma dig för att du tagit kontakt och samtalat med din skolsköterska och kurator. Bra att du berättade hur du har det och att de reagerade och kontaktade dina föräldrar som sedan hörde av sig till BUP. Så långt är det bra sen blir jag fundersam eller inte så lite fundersam. Viktigt att du vet hur din planering ser ut så du inte ramlar mellan stolarna.
Om du inte mår bra, är deprimerad, gör dig själv illa och får kraftig ångest ska du naturligtvis få hjälp med detta. Det låter ju jättejobbigt.
Jag har många frågor till dig som jag ju inte kan få svar på här, men jag ställer dem ändå. Den viktigaste är hur ser planeringen ut? För du skriver att efter dina föräldrar fick några råd så har det inte hänt något. Du får fråga dina föräldrar hur planeringen ser ut. Om ni alla tre inte vet så kontakta BUP på nytt. Sök efter den ni träffade eller haft kontakt med. Något missförstånd kanske det har blivit men det går säkert att reda ut.
Om du upplever att du mår sämre nu är då ni tog första kontakten med BUP är det viktigt att dina föräldrar och BUP får reda på detta. Vet BUP och dina föräldrar att du självskadar och gråter i flera timmar?
Rådet till dina föräldrar som handlade om att hålla koll på hur din sömn ser ut och om du äter tillräckligt är två grundläggande frågor som BUP brukar ställa. Vi är intresserade av att veta hur en vanlig dag ser ut. Om den unge går i skolan och träffar kamrater ibland eller om hen ligger i sin säng större delen av dagen.
Bra rutiner med regelbunden kost, sömn och motion behöver vi alla för att må bra. Det är en gammal sanning men svår att få till utan stöd om man inte mår bra och känner sig ledsen. Där behöver du stöd, pepp och beröm för att du försöker så gott du kan och orkar.
När man är deprimerad är det vanligt att aptiten minskar och man upplever sig trött och att ingenting är roligt längre. Man skulle vilja sova hur länge som helst och sedan vakna glad och pigg igen.
Att sova är inte lösningen på problemet utan det är tvärtom. Aktivitet och att träffa vänner som är det som behövs.
Kämpa på och om det skulle ta tid för ett nytt besök på BUP kolla om du kan återuppta kontakten med kuratorn.
Det som är viktigt är att du berättar hur du mår just nu så du får den hjälp du behöver.