Mina föräldrar förstår mig inte
Hej!
Jag är deprimerad och mår jättedåligt. Det händer att jag skadar mig själv och tänker på att ta självmord. Jag vill söka hjälp för det går inte att fortsätta på det sättet men jag vill inte att mina föräldrar ska veta om det. Är det möjligt? Vi har inte så bra kontakt med varandra och de skulle inte förstå mig. Jag har testat att prata med de, men de blev bara arga...
Tack för ditt svar,
Lilly

BUP svarar:
Hej Lilly!
Bra att du kommit fram till att det måste till en förändring i ditt liv. Du har nått en gräns där det känns ohållbart att fortsätta ha det som du har det. Det låter som du har det tufft just nu och bra att du kommit fram till att du ska söka hjälp.
När du nu är motiverad och vill behöver vi fundera tillsammans vad som är nästa steg.
Frågan är om det finns någon vuxen i ditt liv som du har förtroende för. Det kan vara din mentor i skolan, skolkuratorn, din bästa kompis föräldrar. Att prata med någon om hur du har det och mår är viktigt. Jag skickar med lite information runt detta med några uppslag hur du kan gå vidare.
Du ställer en fråga om det är möjligt att få en samtalskontakt/hjälp utan att blanda in dina föräldrar. Det är många ungdomar som har samma önskan. I den informationen jag skickar med står det lite om detta.
För vissa barn och ungdomar är det enklare att samtala med sina föräldrar då det finns någon som hjälper en att ta upp det som är angeläget. En neutral person som finns där som stöd och som kan ta emot föräldrarna oro,ilska och alla andra reaktioner som kan komma. Ett sådant familjesamtal skulle kunna ske på till exempel BUP.
Jag blir alltid berörd av breven till oss och tycker att det är sorgligt att läsa berättelser om barn och ungdomar som funderar på och har tankar om att inte vilja leva. När man är ung och har hela livet framför sig så ska man vilja leva, inte dö.
Det är superviktigt att du inte går och bär på dessa tankar själv utan får hjälp att dela dessa med någon vuxen. Helst någon utbildad som har kunskap att ta hand om detta på ett bra sätt.
Att känna att det inte går att prata med sina föräldrar måste kännas ensamt och sorgligt.
Lycka till!