Problem med ilska
Jag har ett problem jag går hos skolkurator och allt sånt men ibland kan jag inte kontrollera mig själv jag vill typ bli insatt på psyket för alla andras skull jag känner att jag kan skada do, om jag är nära så jag vill typ bli insatt . Jag vet inte vad jag vill göra
Nils graipe

BUP svarar:
Hej!
Du är inte ensam om att ha problem med ilska och få utbrott. Att du går hos skolkurator är jättebra men kanske inte tillräckligt. Ditt korta mejl visar också att du i grund och botten är en bra kille som tänker på andra. Du är omtänksam och vill skydda andra i din omgivning från dina ilskeutbrott. Det är moget av dig!
Man kan ha svårt med att kontrollera sin ilska men det kan man faktiskt träna på. Det finns särskilda träningsprogram på BUP.  Även på socialtjänsten kan det finnas grupper för att lära sig kontrollera sin ilska. Jag tycker att din skolkurator ska bedöma om du behöver hjälp på BUP eller delta i någon gruppträning. Kuratorn ska i så fall tala med dina föräldrar.  Ofta är det så att familjen måste hjälpa barnet i ett sådant läge.
Orsaken till att man har en sådan svårighet som du kan vara mycket olika.  Många blir arga fast de egentligen är ledsna. Det kan vara problem hemma, det kan vara att man är besviken på en massa saker, man kan ha helt enkelt problem med sitt temperament. Sådana frågor ska man reda ut, därför tänker jag att BUP skulle vara ett bra ställe för dig. Tala med kuratorn om detta!
Jag förstår att du tänker på att du helst skulle vilja vara inlagd för att du inte ska skada någon. Men om du behöver läggas in eller inte måste också bedömas på BUP. För det mesta brukar finnas hjälp även utan inläggning. Läs lite på de länkar jag bifogar här nedan, där finns även mer förklaring och tips. Men huvudsakligen ta upp din tanke med kuratorn och berätta för honom /henne vilket svar du fick här av mig.