Tror jag har allvarlig har ormfobi
Hej! Jag har en väldigt allvarlig ormfobi. Eller jag tror den är allvarlig. Där vi bodde förr så fanns det en fotbollsplan en bit bakom huset, och runt den är det några åkrar men ingen sår något på dom så under sommaren växer det gräs där som är kanske runt en meter högt. Men jag var på fotbollsplanen med ne kompis, mamma och min lillasyster, vi spelade fotboll och sen for bollen en bit bort. Då jag hämtade bollen såg jag en orm, men den var på körd av något så den var död men jag fick en grov ångestattack och fick världens panik. Det var första gången jag såg en orm i hela mitt liv. Bakom den fotbollsplanen finns det även en skog med ett elljusspår, då vi hade oregenteringsprov så skulle vi ju springa runt där och det var ändå ganska sent, runt september kanske. Men jag var livrädd och stampade och jag vågade inte gå för nära den fotbollsplanen så jag tog en massa omvägar så jag skulle hålla mig borta från planen.
Och då vi var i fjällen med klassen så var jag också livrädd, då vi gick runt så stampade jag i marken och jag vågade heller inte somna på nätterna för jag var så rädd. Alla sa till mig innan och under den resan att det inte fanns ormar där men jag kunde inte sluta tänka på det. Nu har min fobi blivit större och jag har börjat bli mer rädd för reptiler som liknar ormar till exempel ödlor. Jag vet inte vad jag ska göra, speciellt under sommaren för då går jag runt och tänker på att det kan komma en orm framför mig och är alltid på min vakt.
Elvira

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter av din beskrivning som om din rädsla för ormar ställer till problem för dig! Att vara mycket rädd för något som ormar, insekter, höjder eller små trånga utrymmen är ganska vanligt. Man har forskat mycket på detta och tror att vissa saker är särskilt lätta att börja  känna stark rädsla för (till exempel ormar och spindlar) eftersom det har varit bra för människan som art genom evolutionen. En "urtidsmänniska" som undvek alla ormar hade ju större chans att överleva och föra sina gener vidare än en som inte aktade sig tillräckligt och blev biten av någon giftorm. Det är alltså inte så konstigt att många av oss hoppar högt bara de ser något som liknar en orm!
En sådan här stark rädsla går att leva med så länge ens vardagsliv inte påverkas alltför mycket. Om man går och oroar sig dagligen (på sommarhalvåret om det gäller orm) och undviker att göra saker man skulle vilja kunna göra som att tälta, sola i gräset eller liknande så börjar det bli mer besvärligt. Risken finns också att rädslan blir värre och sprider sig till andra liknande saker som ödlor, som du beskriver. Då kan det vara dags att fundera på att söka behandling.
Mitt råd är att du (eller dina föräldrar) kontaktar din vårdcentral för att få träffa en psykolog för bedömning och eventuellt behandling för detta. Det finns idag effektiv och välbeprövad behandling, som ofta inte behöver ta särskilt lång tid att genomföra.
Här nedan har jag lagt till lite information om starka rädslor/fobier och frågor och svar om rädslor och fobier som andra ställt till oss. Läs gärna detta!
Jag vill också tipsa om snorkel.se som har bra tips på vad man kan göra när man känner stark rädsla eller ångest i vissa situationer.
Lycka till!