Ligger mest i min säng
Hej! Jag är en sjukt lat människa. Eller egentligen är det väl många som är såhär men jag tycker det är väldigt jobbigt och jag vill gärna skärpa mig. Jag ligger mäst i min säng och kollar på Netflix eller håller på med mobilen men det är som om jag inte orkar göra nåt annat. Jag rider en gång i veckan men förutom det så tränar jag aldrig. Jag äter godis och skräpmat hela tiden. Det har också lett till att jag känner mig osäker om min kropp osv. Jag vill gärna försöka ta tag i mitt liv och orka saker. Detta har också påverkat mina betyg. Jag tycker att skolan är jättesvår men jag orkar liksom inte plugga en massa. Mina föräldrar säger att det är bara och skärpa sig ocg börja göra. Jag hittar liksom inte motivation till något och jag ska snart välja gymnasium och har ingen aning vad jag ska göra med mitt liv vilket är väldigt jobbigt. Jag hittar liksom ingen motivation eller inspiration utan jag bara är typ. Hoppas inte detta va ett onödigt problem men jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag tycker liksom jag tar tag i mitt liv av att bara skriva detta medans egentligen det ända jag gör är och sitta framför en dator.
lol

BUP svarar:
Hej!
Du är i en jobbig situation just nu och det är svårt för dig att veta i vilken ände du ska börja för att förändra den. Att kalla det för lathet tycker jag inte är rätt.
Har det varit så här länge eller har det börjat nu? Du går, vad jag förstår, i 9:an  då man kan känna stor press inför hur betygen ska bli och vilken linje man ska välja i gymnasiet. Då kan att krypa ner i sängen och äta godis vara ett sätt att försöka fly undan från stressen av krav som känns för stora. Om samtidigt skolan känns svår och man inte får bra stöd blir situationen än tyngre. Samtidigt ökar stressen över det man inte tar tag i. Och man blir allt tröttare av att inte göra något som man blir nöjd med.
Dina föräldrar försöker nog hjälpa dig när de säger att "det bara är att göra". Ibland går det men ofta är det inte alls så enkelt. Man kan behöva mer stöd av vuxna för att komma igång och orka fortsätta med att hantera en jobbig situation.
Du säger att skolan är svår och du orkar inte plugga. Finns det någon som kan hjälpa dig i skolan? Har du talat med din mentor om råd om hur du ska göra för att det ska kännas bättre?.
Att du nu inte har någon aning om vad du ska göra med ditt liv är något du delar med många i din ålder. Man kan heller inte veta vad man ska göra med sitt liv när man är 15 år. Det du ska göra nu är att välja gymnasielinje och om linjen du valt inte visar sig vara rätt, går det att byta linje eller att komplettera ämnen i efterhand. Du behöver inte känna att du nu gör ett val för livet.
Förstår dina föräldrar att det finns sådant som du tycker är svårt i skolan? Vi har alla lätt eller svårt för olika saker. Det är inte bra om man ställs inför krav som är för stora.
Men du behöver stöd av vuxna för att ta dig ur den passivitet du hamnat i och som   bero på att du känner dig förlamad av alla krav. Jag tycker du ska tala med din mentor och också med skolkurator för att få stöd. I skolan finns kanske också någon studievägledare  att diskutera val av gymnasielinje med.
Lycka till!