Hur kan man berätta för sina föräldrar?
Hej! Jag har ganska så nyligen frågat om ”Mild-Depression”, och jag är lite skraj över att berätta för mina föräldrar. Har ni några tips på hur man kan berätta för ens föräldrar? Jag har redan berättat för en kompis men sagt att han interpreten berätta för någon.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Föräldrar och familjer är så olika. Men huvudtipset är kanske att du får pröva sig fram. Jag tror du ska vara rätt tydlig och inte bara antyda att du har något problem. Alla föräldrar är inte jättelyhörda. Det finns sådana som hör varje nyans och tonfall men de finns också föräldrar som inte lyssnar på det sättet alls. Det ena behöver inte vara bättre än det andra men man får närma sig dem lite olika. De senare behöver att du är klar och tydlig -vilket ju inte alls är så lätt om man mår dåligt och har problem som det inte alls är så lätt att prata om.
Vi har här många gånger skrivit att man kan skriva ett brev och berätta. För en del är det mycket lättare att skriva än att prata. Man får mer tid att samla sina tankar. Jag tänker också att man kan försöka beskriva sin situation enkelt. Mer hur man känner sig och mår än olika möjliga diagnoser som man kanske läst om.
En annan sak tänker jag har med känslor att göra. Jag tror många som kanske för första gången berättar om sina problem för sina föräldrar är oroliga att de (själva) ska börja gråta eller liknade och tycker det känns pinsamt. Men det är det inte! Jag tycker inte man ska vara rädd för det. Vi kommunicerar ju med känslor och det är kanske det mest effektiva!  Man kan också känna sig rädd hur föräldrarna ska ta det. Kommer de bli ledsna, bli väldigt oroliga? Kommer de att bli väldigt belastade och må dåligt? Det kan vara svårt att veta i förväg men jag tycker inte själva farhågan ska bli ett hinder.
Så ett enkelt tips skulle ändå vara att pröva berätta rätt upp och ner och tänk att det är bara en början för dig att få hjälp. Hur du ska gå vidare beror på hur dina föräldrar svarar. Förstår de inte eller verkar de bagatellisera det du berättar så ge inte upp i besvikelse utan fortsätt försök få dem att förstå. Ibland måste man faktiskt lära upp sina föräldrar. De vet inte allt och absolut vet de inte så mycket om dig!
Lycka till!