Vågar inte prata på riktigt
Hej jag är en tjej på 11 år. Jag brukar vara ledsen. Både hemma och i skolan. Jag är inte lika intresserad av saker jag har varit tidigare och jag har börjat dricka redbull och vill skolka. Jag har börjat tänka mer och mer på döden och på självmord. Jag har pratat med mina föräldrar men de fattar inte alls. Jag vågar liksom inte prata om det riktigt. Min ena sida av mig vill bara sjunka ner mer och mer i min nedstämdhet men den andra vill stanna hos mamma och pappa. Det har pågått såhär i en vecka nu. Jag behöver hjälp och vill helst inte prata så mycket med mina föräldrar. Har ni några tips på vem eller var man kan vända sig åt. Eller vad jag kan göra.
Ledsen

BUP svarar:
Hej!
Så fint att du vågade skriva hit och berättar om dig själv. Det var modigt. Och bra för andra som kan känna igen sig i hur det är när man känner sig ledsen och har tappat lusten till en massa saker som man egentligen tycker om.
Även för oss vuxna är det sådär ibland, att allt bara känns tungt och mörkt. Det är jätteviktigt att inte bli rädd för detta. Det är nämligen helt normalt och viktigt att kunna känna alla slags känslor. De hjälper oss själva att se om vi vill ha mer eller mindre av något. De signalerar till oss om det är något speciellt vi behöver.
Det låter som du behöver sällskap och närhet. Någon som lyssnar. Kanske få gråta ut, kanske en kram. Kanske någon som piggar upp dig.
Vad du inte skriver om här är om det hänt något speciellt i ditt liv som du kanske känner dig ledsen för eller blir trött av? Ibland tänker man inte på att det faktiskt händer en massa saker som man blir berörd av på olika sätt. Det kan vara sådant som hänt i familjen, med kompisar, i skolan eller till och med sådant som man läst eller hört om på nyheterna.
Det är alltid bäst om man kan prata med sina föräldrar. Du skriver att du helst inte vill det, men inte varför. Var det för att de inte verkade förstå? Kan du försöka i alla fall? Ta lite i taget, du behöver inte säga allt på en gång. Vissa föräldrar hänger inte riktigt med när deras barn blir äldre, klokare och allvarligare. De tror att deras barn inte har så mycket bekymmer för att de är barn. Kanske är det så med dina?
Finns det annars någon annan vuxen i din närhet som du har förtroende för och kan vända dig till? En släkting, någon lärare eller fritidspersonal? På skolorna brukar det också finnas skolkurator och skolsyster. De kan man gå till om man mår dåligt.
Hoppas du snart kommer på vem eller vilka du kan prova att prata med!