Vill verkligen få hjälp
Hej bup!
jag är en 13-årig tjej som inte mår så bra. Jag har skrivit till er innan om hur jag mådde, om sexuella övergrepp osv och ert svar var att jag kan må dåligt pågrund av det som hände och ni frågade även om jag kunde berätta för min mamma. Saken är den att jag blev utsatt för ca 2år sen och jag vill gärna inte ta upp det. Jag mådde sjukt dåligt redan innan detta hände men det blev värre efter övergreppen. Jag tror att jag kan vara deprimerad eftersom att jag inte har någon livslust på något sätt och jag skulle så sjukt gärna vilja försvinna från jorden. Jag vill prata med någon om de men jag vet inte hur. Jag vill verkligen inte prata med kurator/skolsyster eftersom att vi har vår kurator på lektioner och hon kommer påminna mig om allt hemskt och vår skolsyster är typ 70 . Jag vill verkligen få hjälp. Jag vill inte ha hjälp utav någon jag känner, jag vill ha hjälp av en expert. Jag vill dö. Och det finns int ens något som stoppar mig ifrån det förutom rädsla. Jag är rädd för döden. Kommer det göra ont? Ingen vet.
Jag har mått dåligt så jäkla länge och mina tankar kommer aldrig sluta snurra ifall jag inte får bekräftat att det är något med mig som inte är som det ska.
clara

BUP svarar:
Hej!
Ja ibland känns det för svårt att berätta för sina föräldrar. Och det är bra att du vill tala med någon utomstående, en professionell vuxen. Du mådde dåligt redan då du utsattes för övergreppet. Ett sexuellt övergrepp är viktigt att få hjälp att bearbeta även om det hände för flera år sedan för att det inte ska påverka en negativt.
När man är så ung som du är så vill Bup, om du kontaktar dem, att också dina föräldrar på något sätt är delaktiga. Du kan där få tala med någon själv och dina föräldrar behöver inte veta allt du säger. Men de behöver få veta det allra viktigaste som att du har självmordstankar och så småningom i stort vad som hänt. Om du själv ringer till Bup är det vanligaste att du får komma till åtminstone ett samtal utan att dina föräldrar vet om det. Och jag tycker att det är till Bup som du ska gå.
Annars kan du utan dina föräldrars vetskap ringa till ungdomsmottagningen i din kommun och få komma och tala med någon kurator där för de är experter på att tala med ungdomar.
Du kan också ringa till Bris kuratorer, då du kan vara anonym om du vill, och diskutera mer om hur du ska gå tillväga. Till dem kan man också mejla och chatta.
Om tankarna på att inte vilja leva blir starka kan du ringa till Mind- Självmordslinjen. Där svarar särskilt utbildade volontärer.
Och kom ihåg att det finns bra  hjälp att få. Det är när man går ensam med svåra känslor som man inte delar med någon som det är allra svårast. Men du är inte ensam. Många barn, ungdomar och vuxna vet och känner igen det du talar om.