Tror att jag har Asperger
Hej! Jag är en fjortonåring tjej och jag tror att jag har Asperger. Det tror jag för att:
1: Jag är väldigt mogen för min ålder.
2: Jag har extremt starka intressen som tar upp lite för mycket tid av mitt liv.
3: Jag har extremt lätt för de ämnen som jag tycker om. Har till och med pluggat de ämnena på universitetsnivå.
4: Jag har svårt för ämnen som jag inte tycker om. Jag har kapaciteten, men tycker att det är tråkigt.
5: Jag trivs bäst med folk som är äldre än mig.
6: Jag gillar att skapa olika mönster och listor. Det ser du säkert i brevets uppbyggnad!
7: Jag har svårt med ögonkontakt. Jag måste alltid titta bort, vilket får folk att tro att jag är ointresserad.
8: Mina tankebanor är väldigt komplicerade. Redan som tvååring så hade jag många filosofiska och psykologirelaterade frågor. Jag dagdrömmer ovanligt mycket.
9: Jag är inte dålig socialt, då jag har behövt prata med självmordsbenägna människor, döende människor, alkoholpåverkade människor, aggressiva människor osv. Jag vet hur man klarar av sociala kriser, men jag har svårt för diskussioner som inte är djupa eller som innehåller fler personer än två. Det känns bara obehagligt och jag blir stressad.
10: Har alltid blivit sedd som udda. Jag är fjorton år gammal och var blivit mobbad i tolv år. Det var väldigt brutalt.
Mina föräldrar uppmanade att prata med min skolsköterska om mina misstankar. Hon tog då upp mitt fall med flera psykologer. De tittade lite på mina rapporter och sa att jag hade för bra skolbetyg för att ha Asperger. Därför ska de inte göra en utredning. Jag tycker att det låter lite konstigt, så imorgon tänkte jag prata med min lärare. Hon har jobbat med barn med Asperger. Men jag undrar vad du som svarar tycker om psykologernas bedömning. Jag menar, de har aldrig träffat mig. Det enda de gjorde var att titta på mina betyg, som enligt dem, såg för bra ut för att få en Aspergerutredning. Sedan skulle jag också vilja veta hur en Aspergerutredning går till.
Skulle bli tacksam för svar!
Asperger?

BUP svarar:
Hej!
Du låter påläst vad gäller Aspergers syndrom. Jag får också intryck av att du är mycket observant på dig själv och har en god förmåga att analysera vad du tänkt på och utifrån detta dra rimliga slutsatser. Om du har Aspergers syndrom eller inte går dock inte att uttala sig om även om du beskriver personlighetsdrag som överensstämmer med denna diagnos. Det är väldigt viktigt att en diagnos ställs först efter en noggrann utredning som naturligtvis inkluderar att träffa personen ifråga.
Det är på samma sätt olämpligt för mig att ha en åsikt om beslutet som fattades på din skola utan att veta mer om vad som låg bakom detta. Goda skolresultat behöver dock inte i sig tala emot att någon har Aspergers syndrom. Nu för tiden pratar man också om barn med särbegåvning och skillnaden mellan detta och att ha Asperger. Kan det ha varit det de hade i bakhuvudet när dina resultat i skolan ställdes mot en eventuell diagnos? Det är att du har en lärare som både arbetar på din skola och har erfarenhet av barn med Asperger som du kan fråga om råd!
En fråga jag har till dig är om du tycker att det finns något i detta som du berättar om som är ett bekymmer för dig. Varför vill du blir utredd och diagnostiserad? Tänker du att det skulle kunna hjälpa dig på något sätt? Om du inte upplever något problem och inte din omgivning heller är det min åsikt att det är tveksamt om du ska utredas.
Vad tänker dina föräldrar själva om din undran? Om de är inne på samma linje och tror att du behöver en utredning kan ni själva kontakta en BUP-mottagning. Nedan länkar jag till information om hur man tas emot och hur en AST-utredning går till. AST står för autismspektrumtillstånd och är ett samlingsbegrepp över vissa så kallade funktionsvariationer som inkluderar även Aspergers syndrom.
Lyck till med dina vidare undersökningar av detta!