Blir inte av med stressen
Hej! Jag går i gymansiet första året och har problem med sjävkänsla och min stress. Det första som jag känner när jag vaknar upp är stress. Har haft stress förut men nu känner jag att den börjar ta över min vardag. Jag har otroligt svårt att gå till skolan varje dag pga stressen. Såklart jag stressar över plugget och så men det värsta är nog hur andra ser mig och hur jag tänker på vad dom kan tycka. Jag har någon kompis i klassen och jag är lyckligt lottad att ha henne men känner mig ändå helt utanför i klassen. Jag känner ju nästan ingen och pratar inte mycket med någon. Jag har försökt prata med någon ibland men det hjälper inte eftersom de redan har hela klassen att umgås med. Jag är blyg och har dålig självkänsla men försöker ändå vara social ändå fast stressen alltid finns där. Ett enda hej till någon får mig att känna mig magsjuk. Men jag gör det ändå, främst för att linjen jag går handlar mycket om att vara social. Det känns som att går i helt fel skola, och helt fel linje. Men jag vet inte om jag klarar av att gå om ett år för att börja en annan linje. Just nu känenr jag bara att jag vill avsluga gymnasietid och bara börja jobba. Jag har otroligt svårt att gå upp ur sängen på morgonen för att ta mig till skolan. Jag har gårteb i halsen och stressen vlir jag alldrig av med. Inte ens på helgerna kan jag slappna va eftersom jag tänker på att skolan snart börjar och jag måste ta mig till skolan. Allt kring skolan får mig att må dåligt och när jag är hemma har jag ingen glädje eller någon kick för att göra något. Stressen lämnar mig inte och jag är alltid nedstämd. Brukar älska jul och vinter, det brukade vara det bästa jag visste men nu finns det ingen pepp eller glädje för den längre. Jag känner vara stress och kan inte sluta tänka på skolan. Eftersom jag inte har någon glädje för det bästs jag visste har jag tappat hoppet om att jag kommer må bättre. När jag har idrott i skolan mår jag som värst. Att använda kroppen fysiskt medan andra tittar på är något av det värsta jag vet just nu. Jag får sådan stress att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Men har fortfarande en stor stress varje dag i veckan under hela dagarna. Har inte pratat med någon om detta eftersom jag skäms och tycker mitt liv känns som ett skämt. Det känns som att om jag pratar med någon kommer de se mig som någon självisk som vill ha uppmärksamhet. Jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med stressen. Kan inte fortsätta gå till skolan varje dag när jag känner såhär. Jag undrar vad jag ska göra med skolan och stressen, borde jag byta linje eller skola? Ska jag söka hjälp? I sådana fall vill jag inte prata med någon inom skolan, alltså som skolsyster eller liknande, vill inte heller att någon i familjen vet att jag pratar med någon eftersom jag redan försökt prata om att jag inte mår bra med de tycker bara att jag söker uppmärksamhet och att jag inte har något riktigt problem. Skulle vara så tacksam för tips på vad jag kan göra.
Carro

BUP svarar:
Hej!
Det framgår tydligt av ditt brev att du känner stor stress och oro. Vi uppfattar inte alls att du söker uppmärksamhet, utan att du har det väldigt jobbigt och att du inte vet hur du ska ta dig ur den här situationen.
Om du är osäker på om det är rätt linje och skola du går och tror att stressen du känner kan bero på detta vore det bra om du pratade med din mentor eller studie- och yrkesvägledaren. Av vilket skäl tyckte du själv att det inte är lämpligt? Det kan ju vara svårt för någon annan utomstående som inte känner till utbildningen och hur det går för dig där att ge dig ett gott råd i denna fråga.
Det tycks som att det mycket för dig handlar om sociala frågor, eller hur? Du beskriver dig som blyg och med dålig självkänsla. Då är det inte så konstigt att det är särskilt påfrestande då att gå första terminen på gymnasiet, när allt är nytt och alla nya för varandra. Det brukar ta ett tag innan det så att säga sätter sig och folk börjar bli mer bekväma med varandra. Det kan vara fler som känner som du fast det inte märks utåt.
Ge inte upp. Stå på dig. Fortsätt uppskatta den kompis du har i klassen. Vartefter kan ni tillsammans knyta kontakt med fler. Hur ser det ut för övrigt i ditt liv, har du fritidsintressen, vänner från din gamla skola? När man är nedstämd är det jättesvårt men också extra viktigt att komma på vad man blir glad av, vad man tycker om att göra och vilka personer man mår bra av att vara med.
Och så det där med att söka uppmärksamhet. Det väckte lite undringar. Har du fått höra från någon att du bara vill ha uppmärksamhet eller tror du att det är det andra tycker? Om någon har sagt så, förstod du då vad de menade med det? Det är ju så ovanligt att en person som är blyg söker uppmärksamhet!
Vill du ha länkar till tips om stresshantering? Det kan du läsa om på Snorkel under flikarna 'tonåring' och 'vad göra?' Annars står det även mycket bra på UMOs hemsida.
Det viktigaste är att du hittar ett sätt att tro på dig själv och att du kommer att klara dig bra!