Har svårt att äta
Hej! jag är en tjej i ålder 13 år. jag bor i familjehem för att jag blev misshandlad av mina föräldrar, jag har svårt att äta och spyr upp maten nästan hela tiden. mina foster föräldrar vet det men inte mina riktiga eller mina syskon. Varje gång vid middagen så blir min foster pappa arg på mig av att ja inte äter och dom vet inte hur det känns, dom tror att det bara är att käka och sen e allt bra igen. Jag vet inte vad jag ska göra?
Flickan

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag säga att jag tycker det är bra att du skrev till oss med din fråga, att du själv tar problemet med maten på allvar och att du känner att du saknar vuxenstöd kring det i din vardag. Du är inte ensam om att ha fått problem kring maten och det är något som man kan få hjälp med.
Det är också mycket vanligt att man kan må dåligt på olika vis efter man haft det svårt hemma och varit med om svåra upplevelser som våld och misshandel.
När det gäller matproblem, så är det mycket vanligt att det uppstår press kring måltidssituationer i vardagen. Det kan dels väcka jobbiga känslor och tankar hos den drabbade och de vuxna i ens närhet ser att man har svårt att äta och kan då reagera alltför känslomässigt. Jag vet inte om det är så det har blivit nu för dig, eller om det finns andra skäl till att din fosterpappa blir arg runt måltiderna?
Jag tänker i alla fall att du behöver prata med en vuxen om hur du mår, vad som blir svårt kring maten, dina tankar om det och att du kräks. Med tanke på det du varit med om med dina föräldrar och att du nu har fosterhemsplacering så ger jag dig rådet att prata med din socialsekreterare och berätta om att du faktiskt inte mår bra och har problem med maten.
Då kan din socialsekreterare prata vidare med dig om det och vilken hjälp du behöver för att du ska må bättre. Om du också berättar för socialsekreteraren att du upplever att fosterpappan blir arg vid måltiderna, så kan socialsekreteraren även hjälpa till att prata med familjehemmet.
Det är viktigt att de kan få egna råd för att förstå lite mer om hur de kan bemöta dig vid måltider, så det känns mer som de finns där för dig som ett stöd.
Om det av någon anledning skulle bli problematiskt för dig att använda dig av rådet att vända dig till sin socialsekreterare, så skulle ett alternativ kunna vara att du kan ringa eller chatta med BRIS och få vidare råd hur du kan göra.
Ta hand om dig!