Undrar om jag har panikångest
Hej. Jag är en kille som är 16 år. Jag har under en längre tid haft panikångest. Men på senaste tiden har den blivit värre. Jag har svårt att ta mig till skolan för jag får sjukt mycket ångest när jag tänker på att det skulle kunna hända i skolan. Jag undviker alla situationer som skulle kunna trigga en och det förhindrar mitt liv. Det känns som om jag förstör för alla och det lägger belastning på andra vilket bara får. mig att må sämre. Det känns som att alla har tröttnat på att jag mår dåligt. Jag vet inte vad jag ska göra? Jag mår bara sämre och sämre. Jag går redan till en kurator och hon är jätte bra men jag mår jävligt dåligt bara. Håller på att få en remiss för att kolla mig för depression också. Men behöver verkligen hjälp för vad jag kan göra i stunden. Är hemma idag, igen. Och ångesten tar typ över. jag kan inte släppa det. Jag känner mig så jävla dum och jobbig och behöver tänka på något annat tror jag. Behöver tips på vad jag kan göra när ångesten tar över.
-S

BUP svarar:
Hej!
jag vill först berätta för dig att jag blev glad att läsa att du redan börjat träffa en kurator. Bra att du söker och tar emot hjälp! Att du sedan tycker att hon är jättebra låter ju toppen.
Jag tycker att du ska passa på att berätta för din kurator (om du inte redan gjort det) om din panikångest, känslan att det blir värre och att ångesten har tagit över ditt liv.
Ni behöver tillsammans förstå om det handlar om panikångest eller inte. Om det visar sig att du har panikångest och hon inte är van att arbeta med detta, kan hon säkert hjälpa dig vidare.
Bra att du kollar upp om du är deprimerad. Att känna att sitt liv begränsas, att man misslyckas, är en börda och förstör för andra, påverkar naturligtvis hur man mår. Att man kan känna sig ledsen och deprimerad är naturligt i din situation.
Du skriver att du önskar tips vad du kan göra när ångesten tar över. Kolla in snorkel.se
Att stå emot ångesten och bryta det mönster och vanor man hamnat i klarar få på egen hand. Där behöver du hjälp. Att tillsammans med någon som är van att arbeta med ångest och undvikande-beteende kartlägga de situationer som skapar ångest. Dina negativa tankar runt skolan och ditt beteende att till exempel stanna hemma.
Att ha negativa tankar runt skolan - och ett jättestort motstånd att gå dit - är naturligtvis inte bra. Det måste vara jobbigt för dig att inte trivas i skolan och att känna ständig rädsla runt vad som kan hända i skolan. Skolan är ju en stor del av vardagen och om man stannar hemma (och får hög frånvaro) brukar det skapa oro från föräldrar och kanske även spänningar mellan familjemedlemmar.
Avslutningsvis vill jag uppmuntra dig att söka kunskap runt ångest. Förstå vad som händer i kroppen då man får en panikångest attack. Om du söker kunskap kan du förhoppningsvis beskriva din ångest för din kurator på ett bra sätt.
Om ni kommer fram till att du har ångest finns det bra behandling mot detta så jag vill skicka med en massa hopp om att du kan få hjälp med den.