Vet att inget kommer att hjälpa
Hej! Jag är en tjej på snart 12 år. Jag har "vänner" men dom sviker mig hela tiden så jag kan inte lita på någon. Jag har skadat mig själv i ca 7 månader varje vardag när det är skola. Jag mår ganska bra på helger osv ibland kan jag väll skada mig på en helg men det är alltid natten innan skolan jah skär mig. Jag har fått skit av mina lärare osv. Jag känner mig så värdelös när alla säger till varandra hur mycket dom fick på Mittnytt prov osv för jag får alltid det sämsta. Ibland tänker jag om jag ens är värd att leva men jag vill inte svika mina nära och kära. Jag går hos kurator men jag kan inte prata om det för jag vet att inget kommer hjälpa! Men snälla kan inte ni försöka göra nått snälla jag vill inte leva såhär!
Esther

BUP svarar:
Hej Esther!
Tack för ditt fina men sorgliga brev till oss. Vi vill så gärna hjälpa dig och tycker inte heller du ska behöva ha det så här! Jag ska försöka ge dig några råd på vägen.
Har jag förstått det rätt att det egentligen är i skolan som det känns värst för dig? Du skriver att du mår ganska bra på helgerna. Vad säger dina föräldrar om det? Det är väldigt viktigt att du berättar för dem om din oro inför skoldagar.
Det kan vara svårt, man vill ju inte göra dem oroliga, eller hur? Det kan också kännas som att de inte förstår - vissa föräldrar låter mest arga. De behöver få veta i alla fall. Försök att vara helt ärlig. Ju mer du berättar om hur du har det, desto troligare att de kan ge dig stöd på det sätt du behöver.
Så himla bra att du går hos kurator! Är det den som finns på din skola? I så fall ingår hen i det som kallas elevhälsoteamet. De har en skyldighet att se till att alla elever har det bra på skolan och får den hjälp de behöver - både på lektionerna, med lärare och andra elever.
Kanske är det en kurator på BUP eller någon annanstans? Alla kuratorer har till uppgift att vara ett stöd för den som behöver det. Du skriver att du inte tror det kommer att hjälpa att berätta för kuratorn och att det ibland känns så illa att du inte vet om det är värt att leva.
Pröva! Försök berätta även om det känns svårt! Det är som med dina föräldrar - ju mer kuratorn får veta om hur du mår, desto lättare är det för hen att hitta just den hjälp som du behöver.
Ring BRIS (Tel 116 111, kl 14-21 alla dagar) om du vill prata med en kurator online om hur du mår.
Gör inte dig själv illa mer, Esther!
Det är inte ditt fel att du har det svårt i skolan! Du har rätt att få hjälp!
Ge inte upp!