Bryr mig inte om vem jag har sex med
Jag fattar inte vad det är för fel på mig. Jag är verkligen en slampa. Vem som helst får göra vad de vill med mig. Sex känns liksom inte speciellt, det bara är nåt och jag bryr mig inte om vem jag har sex med. Det spelar ingen roll för mig.
Om mindre än en vecka så börjar jag gymnasiet. Jag vill inte tänka såhär då, att jag kan ligga med vem som helst. Jag kommer bli stämplad som värsta slampan då och alla kommer bara ha mig som en leksak. Jag vill ju inte att det ska vara så egentligen, jag bryr mig inte om vem jag ligger med men jag vill betyda och vara mer än bara någons leksak.
Men jag har verkligen inga andra goda egenskaper. När min familj och jag är och hälsar på släktingar så överöser de min bror med komplimanger om hur smart och duktig han är, medan de till mig bara säger att jag är söt och vacker. Det känns inte som att jag är något annat än söt.
Jag går hos en psykolog. Vi pratar mycket om att jag träffar män från internet och ligger med dem. Jag tänker att det här med att jag har sex/håller på med vem som helst i min ålder som jag träffar i skolan eller nåt är lite samma sak? Jag skulle vilja prata om det med min psykolog, för att jag inte vill tänka så, men det känns som att det där andra är mycket mer seriöst eftersom att det är farligt typ, och att min psykolog inte kommer orka bry sig om det här. Jag vill verkligen inte vara en slampa på gymnasiet, men om någon skulle vilja ligga så skulle jag inte kunna säga nej. Jag har sex med killar som har flickvän, det är så jävla äckligt och jag VET ju att det är äckligt och jag VET att det är taskigt att gå från en kille till en annan, jag bara bryr mig så lite och tänker liksom inte efter, så jag gör det ändå. Jag vill inte vara sån, hur slutar jag? Innan gymnasiet.
slampan

BUP svarar:
Hej.
Tack för ditt brev som verkligen berör mig. Att ha sex med många gör en inte till en slampa i mina ögon och jag tycker det är sorgligt att du benämner dig själv så. Vad som är oroande är ju såklart, att du tycks må så dåligt över detta och att du har svårt att säga nej till killar som vill ligga med dig. Att du även träffar okända, kanske betydligt äldre män från nätet och har sex med, kan ju, som du mycket riktigt säger, vara farligt. Och jag undrar såklart hur det kommer sig att du utsätter dig själv för dessa potentiellt farliga situationer?
På senare tid har man börjat uppmärksamma att det finns människor (främst unga tjejer) som använder sex för att skada sig själva. Det jämförs ungefär som att skada sig genom att skära, rispa eller på andra sätt göra sig själv illa i ångestlindrande/självbestraffande syfte. Läs mer HÄR om detta.
Sex betyder inget för dig, jag föreställer mig att det inte ger dig särskilt mycket njutning heller? Så vad kan det bero på att du har sex med alla dessa killar och män? Är det för att vara snäll? För att få uppmärksamhet? För att känna dig behövd, eller för att du inte tror dig "duga" till annat? Eller handlar det om ett sätt att hantera och lindra en inre smärta? Du säger att du alltid blir uppmärksammad på grund av ditt utseende. Jag tycker du är så mycket mer än bara det, du skriver jättebra och du verkar vara både smart och insiktsfull. Om jag skulle ge dig något, så skulle jag önska dig en syn på dig själv som låg bortom att definieras som bara vacker och åtråvärd.  Du behöver inte ens säga tack om någon kommenterar ditt utseende, du behöver kunna bli tagen på allvar, som en tänkande, intelligent människa med känslor och erfarenheter. Inte en leksak eller en trofé.
Jättebra att du pratar med en psykolog om detta. Jag tycker definitivt att du bör ta upp din oro inför att börja gymnasiet och hur det kanske blir där. "Farlighetsgraden" spelar ingen roll och din psykolog kommer att kunna höra detta, det blir inte för mycket. Jag tror som du att det samma sak, du vill ju, som jag förstår det, inte ligga med någon av dessa killar och du mår ju dåligt hur som helst, eller hur?
Jag vet inte om det är så enkelt, men vad tror du händer om du som ett första steg bestämmer dig för att inte ligga med någon från skolan, överhuvudtaget? Att redan nu bestämma dig för att ska det liggas, då ska det liggas för att du själv vill och får ut något av det, inte annars. Vad tror du om det?
Jag blir också nyfiken på vem du är för övrigt? Vad du tycker om att göra, vad du är bra på. Vad är dina drömmar och önskningar inför framtiden? Vem är du under ytan? Dessa frågor kan vara bra att fundera kring, med din psykolog, eller någon annan.
För mer stöd och tröst kan du chatta med en storasyster från Tjejzonen. De är väldigt förstående och bra på att lyssna.
Var rädd om DIG.