Självmordstankar och skadar mig själv
Hej är en kille på 16 år.  Som har lett med dep nästan hela livet och nu på sistonde har jag fot mer och mer självmordstankar och har börjat skada mig själv igen.  Vet inte igentligen varför men antar om man fördjupade sig så skulle man få mer än en förklaring.
Och sen är mitt största problem med detta är att jag vill inte att mina föräldrar skall veta nåt om de och har lyckats jöma de i flera år men de var nu jag la ut på min story på snap chat om vad jag gör mot mig själv och vet bara inte hur jag skall få hjälp utan att mina föräldrar skall få reda på de jag gort.
Emil

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är många ungdomar som vill dölja sina problem för sina föräldrar. Varför? Det finns antagligen många väldigt olika orsaker. Många tycker de försökt, men att föräldrarna inte verkade förstå eller ville förstå.
Andra är vana att klara sig själva och tycker det känns konstigt att berätta för sina föräldrar. Du skriver inte varför det är så viktigt för dig att de inte ska få veta.
Det blir problem eftersom du också vill ha hjälp och när du är 16 år är huvudregeln att du behöver föräldrarnas(vårdnadshavares) medgivande för att få sjukvård. Vårdcentral och BUP räknas som sjukvård.
När du fyllt 18 är du myndig och föräldrarna får inget veta om du inte själv berättar.
När man är 16 år betraktas du av sjukvården som nästan vuxen och det finns lägen då du kan få hjälp utan att dina föräldrar behöver få veta. Men självmordstankar och självskadeproblematik kan betyda många olika saker och vara mer eller mindre allvarligt.
Jag tycker att du själv ska ringa till din BUP- mottagning och höra med dem om du kan komma själv en gång, utan att du berättat för dina föräldrar. Det kan ibland gå och då kan du berätta mer ingående och få besked av dem ifall du kan fortsätta utan dina föräldrars vetskap. Det beror på flera saker.
Du skriver att du inte vet varför du mår så här dåligt, men tänker att det finns flera förklaringar. Dina föräldrar är kanske en av förklaringarna och ett skäl till att det är svårt att prata med dem? Eller det kan vara något annat.
Vad du kan göra är att använda möjligheterna där du kan vara anonym. Jag tror du kan få en hel del hjälp med att få mer klarhet i vad du kan göra. Du kan dels prata mer om vad som hindrar dig att berätta för dina föräldrar och dels prata om andra orsaker du tror dina problem har att göra med.
Bra hemsidor att besöka är Bris tel.116 111 där du kan prata med en kurator eller mejla.
Mind-självmordslinjen är också bra eftersom de är vana att prata med ungdomar som funderar på att ta sitt liv.
Tilia är också en hemsida med olika typer av hjälp till ungdomar. Jag har hört att det ibland kan vara svårt att komma fram till dessa, men du får ha lite tålamod så att du får hjälp på vägen.
Men mår du så dåligt att du allvarligt överväger ta ditt liv? Då har du inget annat val än att rädda dig själv och din framtid - oavsett vad dina föräldrar kan tycka och tänka.
Då måste du söka hjälp och själv komma i främsta rummet! Eller hur?
Lycka till!