Brukar alltid vara ledsen
Hej jag är en tjej på 11år. Jag brukar alltid vara ledsen. Ibland brukar jag gråta på kvällen. Men vågar inte säga till mina föräldrar. När jag frågar mina kompisar säger dem att det är ångest men jag vet inte riktigt. Jag vet att det är svårt för er att bedömda hur jag mår. Men ni kan kanske kan tipsa mig om var jag ska vända mig till. Mår inte bra snälla svara.
Den ledsna tjejen

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du alltid brukar vara ledsen. Har du någon aning om varför? Vilka tankar och känslor som kommer när du är ledsen?
Ibland kan det vara svårt att veta varför man är ledsen. Kanske kan det vara för att man känner sig ensam. På kvällen innan man somnar brukar man vara som mest känslig och då kan de ledsna tankarna bli starkare.
Har du talat med dina föräldrar om hur du känner dig, eller är det bara dina kompisar som vet om detta? Om inte så försök berätta för dem så de vet hur du mår och förhoppningsvis kan stödja dig.
Men det kan också vara till  hjälp att tala med någon utomstående. Tillsammans kan ni då kanske förstå vad du behöver för att det ska kännas bättre.
Vänd dig till skolkurator eller skolsköterskan och berätta hur du känner dig.